پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۲۰۰۳۱۲۶
چهارشنبه ۱۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۶

فکرشهر: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهرگفت: در راستای توسعه فضای سبز و طرح ملی کاشت یک میلیارد درخت با مشارکت علاقه‌مندان به حفظ محیط زیست ۲ هزارو ۱۰۰ اصله نهال درخت حرا در حاشیه جاده جدید صدرا - بوشهر غرس شد.

به گزارش فکرشهر، عبدالرحمن مرادزاده، در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: این آیین با حضور مدیرکل و کارکنان حفاظت محیط زیست، کانون خادمان رضوی دفتر بوشهر، فعلان محیط زیست و مستند سازان طبیعت برگزار شد تا افزون بر نیل به اهداف طرح ملی کاشت یک میلیارد درخت، رویشگاه‌های جدید جنگل‌های مانگرو در سواحل این استان ایجاد شود.

وی افزود: تاکنون پنج هزار اصله نهال حرا در مناطق مختلف استان بوشهر کشت شده است.

مرادزاده یادآورشد: جنگل‌های حرا در شهرستان‌های عسلویه و دیر قرار دارند و در سایر شهرستان‌های استان بوشهر به صورت دست کاشت توسط محیط زیست، منابع طبیعی و سازمان‌های مردم نهاد کاشته شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر ادامه داد: جنگل‌های مانگرو از جمله مهمترین اکوسیستم‌های آبی حایل بین دریا و خشکی هستند که نقش حفاظتی آن‌ها بی نظیر است و در فرایند‌های بیولوژیکی سواحل مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری نقش بارزی دارند.

وی تصریح کرد: این جنگل‌ها را می‌توان تالاب‌های ساحلی پوشیده از درختان و درختچه‌های گرمسیری مستقر در اراضی بین جزر و مدی در آب‌های گرم، حد فاصل میان مدار‌های ۳۳ درجه شمالی و ۳۳ درجه جنوبی عرض جغرافیایی تعریف کرد.

مرادزاده گفت: تمامی جنگل‌های مانگروی همچنین به واسطه دارا بودن منابع حساس بیوفیزیکی، اهمیت زیستگاهی و پرورشگاهی، تنوع زیستی، غنای جانداران، وجود گونه‌های در معرض خطر و کمیاب، واقع شدن در آستانه تحمل اکولوژیک شرایط زیست محیطی، حساسیت به آلاینده ها، کندی ترمیم زیست محیطی و مشکلات ناشی از پاکسازی آلاینده‌ها در ردیف یکی از مهمترین مناطق حساس دریایی ایران قرار دارند و توسعه اقتصادی اجتماعی در اطراف آن‌ها تنها بر پایه رعایت حریم زیست امکان پذیر است.

وی افزود: این اکوسیستم‌ها نه تنها به عنوان زیستگاه‌های حساس از نظر اهداف حفاظت از اولویت بیشتری برخوردارند بلکه به دلیل کارکرد و ارزش‌های غیر قابل جانشین و اهمیت آن‌ها از نظر زیستگاهی امروزه در کانون توجه کنوانسیون تنوع زیستی نیز واقع شده اند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر