پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر: معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان بوشهر گفت: یکی از حرفه‌های مناسب برای گسترش در سطح شهر و روستا توسعه پرورش پرندگان زینتی است که ضمن سرگرمی برای خانوار‌ها منبع درآمدزایی است...
کد خبر: ۲۰۰۳۱۶۵
پنجشنبه ۱۴ دی ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۴

فکرشهر: معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان بوشهر گفت: یکی از حرفه‌های مناسب برای گسترش در سطح شهر و روستا توسعه پرورش پرندگان زینتی است که ضمن سرگرمی برای خانوار‌ها منبع درآمدزایی است.

به گزارش فکرشهر از صداوسیما، افشین قطبی اظهار داشت: نگهداری پرندگان زینتی علاوه بر جنبه سرگرمی و تفنن جنبه تجارتی نیز به خود گرفته است و جزء یکی از رشته‌های تولیدی، کشاورزی و دامپروری است.

وی افزود: برای بررسی مسائل مربوط به تغذیه، اصلاح نژاد و نگهداری پرندگان زینتی در سراسر دنیا پژوهشگران بسیاری مشغول تحقیق و بررسی هستند تا بتوانند با حداقل خوراک مصرفی بهترین بازده را از نظر تولید بدست آورند.

قطبی بیان کرد: علاوه بر این‌ها در کشور‌های پیشرفته بسیاری از افراد علاقه‌مند و باذوق اقدام به جمع‌آوری نژاد‌های اصیل و زینتی و تشکیل کلوپ و جمعیت این پرندگان می‌کنند و هر ساله نمایشگاه برپا می‌کنند و در آنجا داوران باتجربه بهترین پرندگان را انتخاب و جوایزی به صاحبان آن‌ها می‌دهند.

وی گفت: نگهداری پرندگان زینتی دارای فواید بسیار زیادی است از جمله بسیاری از این پرندگان، علاوه بر زیبایی پر و بال و ظاهر شکیل و لحن خوش که جنبه زینتی آن‌ها است، از نظر تولید گوشت و تخم نیز برای مصارف خانواده و احیاناً فروش به‌کار می‌روند.

قطبی افزود: از نمونه این گروه، می‌توان برخی از انواع مرغ و خروس خانگی، اردک، کبوتر، کبک بلدرچین و تیهو را نام برد. همچنین گروهی از پرندگان هستند که به علت زیبایی پروبال و شکیل بودن ظاهر و لحن خوش مورد توجه قرار دارند و نگهداری می‌شوند.

وی بیان کرد: نگهداری پرندگان اصیل و زیبا سبب حفظ نژاد آن‌ها می‌شود، در حالی که با کم توجهی به این امر ممکن است، نسل این حیوانات به‌طور کلی منقرض و از صحنه گیتی محو شود و در نتیجه طبیعت از داشتن یکی از پدیده‌های خود محروم شود.

قطبی عنوان کرد: از انواع این گروه قناری، مرغ عشق، فینچ، انواع طوطی، طاووس، قو، سهره، سار، مینا پری، انواع بلبل‌ها، چکاوک، طرقه و بسیاری دیگر را می‌توان نام برد.

وی افزود: بسیاری از نژاد‌های پرندگان زیبا به‌وسیله افرادی ایجاد شدند که دارای شغل و پیشه متفاوتی به غیر از پرورش پرندگان بوده‌اند. این افراد با علاقه‌ای که به حیوانات داشته به طور تجربی اقدام به اصلاح و تلاقی نژاد‌های مختلف کرده‌اند، که از اختلاط بعضی از همین نژاد‌ها در تولید آمیخته و نژاد‌های جدید نیز استفاده شده است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر