يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۲۰۰۳۲۹۳
دوشنبه ۱۸ دی ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۰

فکرشهر: نماینده، ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر با بیان اینکه بوشهر پیشینه کهنی در مدح و مرثیه دارد، گفت: موزه مدح و مرثیه در استان بوشهر ایجاد شود.

به گزارش فکرشهر از مهر، آیت الله غلامعلی صفایی بوشهری در نشست هماهنگی شورای روز ملی ستایشگری استان بوشهر اظهار کرد: استان بوشهر دارای ویژگی‌های بسیاری است و گنج مشهوری دارد؛ بعد از غروب سالیانی در استان، بسیار از بزرگی‌ها طلوع کرد، همچون سابقه استکبارستیزی آن و نیز بزرگی‌های علمای این استان که پنهان بود، اما الان تجلی کرد.

امام جمعه بوشهر افزود: استان بوشهر از جهت جامعه شناسی و روان شناسی دو پایه احیا تمدن دارد که یکی حوزه مقاومت و دیگری فرهنگ بر پایه دین است و برای احیای این دو بسیار تلاش شد که این معنا حاصل شود و نتیجه آن پیشرفت و توجهات ملی و بین المللی بود.

وی بیان داشت: استان بوشهر در فضای بالا دستی به عنوان معدود استان‌های الهام بخش مطرح است، استانی که فوق العاده به غیر اقتصاد، در پیشینه فرهنگ در همه ابعاد نقش آفرین است.

آیت الله صفایی بوشهری گفت: یکی از ابعاد فرهنگی که ریشه اصیل و اصالت دارد و مایه رشد فرهنگی و تسهیلات شگرف در جغرافیای محیط پیرامون داشته، حوزه ستایشگر و مدح و مرثیه است.

بوشهر پیشینه کهنی در مدح و مرثیه دارد

وی با بیان اینکه بوشهر پیشینه کهنی در مدح و مرثیه دارد ابراز داشت: این استان در مدح و مرثیه و سبکی که در عزاداری و موالید دارد منحصر به فرد است این نیاز به احیا دارد که هم تاریخ فرهنگ مدح و مرثیه با آن جغرافیایی که دارد احیا شود و هم تجلی پیدا کند و هم تأثیرگذاری در استان و فضای جغرافیای ملی به ویژه در جنوب و حوزه خلیج فارس و حتی در حوزه بین المللی صورت گیرد.

امام جمعه بوشهر پیشنهاد تعیین روزی را برای گرامیداشت روز نوحه و مرثیه سرایی در استان مطرح کرد و گفت: این روز باید فرهنگ مدح و مرثیه استان را احیا کند و روحیه امیدواری برای متولیان این امر باشد.

نماینده، ولی فقیه در استان بوشهر گفت: مسؤولان همواره کوشش کنند راهکار‌هایی برای کمک به احیا این فرهنگ پیدا کنند.

آیت الله صفایی بوشهری تاکید کرد: در برنامه‌ها کوشش شود تاریخ مدح استان و ارزش‌های این مدل عزاداری بیان شود تا به فراموشی نرود.

وی با تاکید بر حفظ کتاب‌های مدح و مرثیه ابراز داشت: نگذارید نوحه‌ها و مولودی‌های قدیمی همچون پامنبری از بین رود، باید این‌ها را ضبط کرد و انسجام به آن داده شود.

امام جمعه بوشهر خواستار طراحی موزه مدح و مرثیه در استان شد و گفت: آثار زیادی از مداحان و مرثیه سرایان استان وجود دارد، این‌ها شناسنامه هویتی ما هستند و باید قدردان آن‌ها باشیم.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر