چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۱۹۰۵۴
دوشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۱

فکرشهر: نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر گفت: استان بوشهر جایگاه مداحان بزرگی همچون کردی زاده و شریفیان است و این استان از دیرباز جایگاه مدح و مرثیه بوده است.

به گزارش فکرشهر از صداوسیما، آیت‌الله صفایی بوشهری در اولین بزرگداشت «جایگاه مساجد بافت تاریخی بوشهر در میراث عاشورایی» بیان کرد: تاریخ استان بوشهر به ویژه شهر بوشهر از قدیم تا کنون به خصوص در ۴ محل آن جایگاه مودت به ائمه بوده است.
 
وی افزود: ثروت استان بوشهر تنها نفت، گاز و پتروشیمی نیست بلکه انسان‌های بزرگی، چون کردی زاده، شریفیان، خرمایی، دشتی و دیگر مداحانی است که به عشق ثارالله مداحی می‌کردند و نشان می‌دهد این استان از دیر باز جایگاه مدح و مرثیه بوده و صاحب سبک است.
 
به گفته امام جمعه بوشهر، مردم بوشهر از قدیم الایام حیات خود را از محرم و صفر می‌دانستند و از مساجد بوشهر بوی کربلا به مشام می‌رسد، برای همین چهار محل قدیم بوشهر مسجد محور بوده و خانه‌ها حول مساجد بنا شد است؛ زیرا دین حسین و راه حسین در آن است.
 
مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی هم در این آیین گفت: ۱۸ مراسم آیینی استان بوشهر در حوزه مراسم عاشورایی ثبت ملی شده که در کنار آثار و اماکن ملموس، چون حسینیه‌ها، مساجد، زینبیه‌ها و تکایا به ثبت ملی رسیده است.
 
اسماعیل سجادی منش افزود: این اماکن از ۲۰۰ سال قبل تا کنون باعث پویایی مراسم شده‌اند که مسجد جمعه و مجلس آل عصفور از آن جمله آن‌ها است، که هم اکنون در حال بازسازی این اماکن هستیم و تا ماه صفر آماده می‌شوند.
 
به گفته وی، در ۶ ماه نخست امسال ۴۰ میلیارد تومان اعتبارات ملی و استانی برای بازسازی و مرمت بافت تاریخی بوشهر هزینه شده است.
 
در این آیین نماد عاشورایی با مضمون ۴ مسجد تاریخی بوشهر یعنی دهدشتی، سیدالشهدای کوی شنبدی، کوی بهبهانی‌ها و مسجد شیخ سعدون رونمایی و ضمن تجلیل از پیشکسوتان این مساجد، نماد عاشورایی تقدیم آیت‌الله صفایی بوشهری نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر به عنوان چهره شاخص سال و چهار فعال پیشکسوت این مساجد (حاج ماشاالله شریفیان از مسجد کوی شنبدی، حاج عبدالکریم وفایی از مسجد بهبهانی، حاج محمد فیوض از مسجد دهدشتی و حاج ماشاالله چارلی از مسجد کوی شیخ سعدون) شد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر