پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۲۰۰۳۶۳۶
چهارشنبه ۲۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۹

فکرشهر: روزنامه الاخبار در گزارشی جزئیات خواسته‌های واشنگتن از لبنان و پاسخ بیروت به این خواسته‌ها درباره درگیری مرزی میان حزب‌الله و رژیم صهیونیستی را فاش کرد.

به گزارش فکرشهر از ایسنا، روزنامه الاخبار در این باره نوشت، «آموس هوکشتاین» مشاور ارشد کاخ سفید که اخیرا به همراه هیاتی به لبنان سفر کرده بود تنها دغدغه‌اش فراهم کردن شرایط بازگشت صهیونیست‌ها به شهرک‌های شمال سرزمین اشغالی در مجاورت مرز لبنان بوده است.

طبق این گزارش، هوکشتاین در جریان دیدار با مقامات لبنان خواستار دور کردن رزمندگان حزب‌الله به طول هفت کیلومتر از نوار مرزی شد.

الاخبار نوشت: خواسته هوکشتاین این بود که به جای حزب‌الله ارتش لبنان در محدوده مذکور مستقر شود تا شهرک نشینان بتوانند به شهرک‌های خود بازگردند.

طبق این گزارش، بلینکن حتی با لحنی تهدیدآمیز به لبنانی‌ها گفته است: در غیر این صورت اسرائیل جنگی را علیه حزب‌الله آغاز خواهد کرد و لبنان باید از اتفاقات غزه درس بگیرد.

الاخبار درباره پاسخ مقامات لبنان به فرستاده آمریکا نیز نوشت: بسته شدن جبهه جنوب لبنان مستلزم بسته شدن جبهه غزه و توقف جنگ در آن است و سپس باید راه حل سیاسی در پیش گرفته شود.

مقامات لبنان همچنین بر ضرورت اجرای کامل و بدون نقص قطعنامه شماره ۱۷۰۱ شورای امنیت شدند که طبق ان رژیم صهیونیستی باید نقض حریم هوایی و زمینی لبنان را متوقف کند. لبنانی‌ها اعلام کردند که اجرای کامل قطعنامه شورای امنیت یک فرصت واقعی برای آرام شدن اوضاع در مرز‌ها است.

در همین راستا، محافل دیپلماتیک به روزنامه الدیار اعلام کردند که هوکشتاین در آخرین مأموریت خود در بیروت شکست خورد و این شکست باعث به تعویق انداختن گفتگو‌ها برای توافق در راستای پایان جنگ شد.

این منابع گفتند، مسئله مهم‌تر شکست هوکشتاین در الزام دو طرف (حزب‌الله و رژیم صهیونیستی) به یک «سقف» محدود از تنش بود و در واقع وی در ترسیم «قواعد درگیری» با هدف عدم گسترش جنگ فعلی ناکام ماند.

پیشتر منابع مطلع گفته بودند که هوکشتاین پیامی را از سوی رژیم صهیونیستی به لبنان منتقل کرد مبنی بر اینکه این رژیم جنگ در شمال را آغاز نکرده است.

این رژیم در پیام خود مدعی شد، حزب‌الله لبنان جنگ را آغاز کرد و دولت لبنان باید به راه حلی با حزب‌الله دست یابد.

هوکشتاین پیشنهاد داد که دو طرف به یک راهکار موقت یا مرحله‌ای برای پایان دادن به درگیری‌ها در جنوب لبنان برسند.

هوکشتاین تاکید کرد: باید به راه حلی برسیم تا جلوی گسترش جنگ و ویرانی بزرگ در لبنان را بگیریم. نباید حل مشکل جنوب لبنان را به وضعیت غزه ربط داد.

اما مقامات لبنانی تاکید کردند راهکار موقت فایده‌ای ندارد و باید به دنبال یک راه حل پایدار بود و این راه حل تنها از طریق اجرای تمام توافق‌نامه‌ها و قوانین بین‌المللی توسط رژیم صهیونیستی ممکن است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر