پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۲۰۰۴۰۸۴
يکشنبه ۰۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۰

فکرشهر: امام جمعه بوشهر با تاکید بر توجه به تربیت نخبگان در کشور گفت: حمایت از نخبگان باید هوشمند، منطقی و نظام‌مند باشد تا نخبگان بتوانند اثرگذاری مطلوب داشته باشند.

به گزارش فکرشهر از تسنیم، آیت‌الله غلامعلی صفایی بوشهری ظهر امروز در نشست با قائم‌مقام و معاونان بنیاد ملی نخبگان با اشاره به تحولات اخیر بنیاد ملی نخبگان اظهار داشت: نگاه تحول آفرین بنیاد ملی نخبگان در دور جدید در مدیریت، به کارگیری و حمایت از نخبگان، جای تقدیر و تشکر دارد.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان بوشهر با بیان اینکه در جغرافیای انسانی پیشرفت تنها با پیش‌رانی نخبگان صورت می‌گیرد گفت: نخبگان جامعه، هم پیشاهنگ ایجاد پیشرفت و رفع عقب‌افتادگی هستند و هم پیشران عرصه‌های پیشرفت تمدن و توسعه؛ به همین دلیل توجه به تربیت، شناسایی و به کارگیری نخبگان و حمایت از آنان یکی از مهم‌ترین عوامل پیشرفت بنیادین است.

صفایی بوشهری بیان کرد: هیچ کشوری نمی‌تواند بدون وجود نخبگان به مطلوب برسد و اگر کشوری در جغرافیای ملی خود فرهنگ نخبگانی را نهادینه نکند، باید در انتظار وابستگی فراملی باشد، از این رو توجه به نخبگان یک مقوله بنیادین و از مولفه‌های قدرت یک نظام است که البته در ذهن تاریخ نیز تجربه شده است.

نماینده، ولی فقیه در استان بوشهر با بیان اینکه «تربیت نخبگان باید از دوران جنین آغاز شود» اضافه کرد: این برنامه باید هم بر دانش پزشکی و هم فرهنگ اسلامی استوار باشد خاصه این‌که خوشبختانه بعد از انقلاب، کودکان ایران به شدت در رشد مغزی پیشرفت کردند که این خود یک ظرفیت برای حوزه نخبگان است.

وی با تاکید بر فعال شدن تربیت نخبگان در کشور تصریح کرد: برنامه‌های نخبگانی باید همه ساحت‌های فرهنگی، روحی، روانی، علمی، اجتماعی و تربیتی را شامل شود تا در جغرافیای کشور بتوان در تربیت نخبه اقدامات حداکثری کرد.

نماینده، ولی فقیه در استان بوشهر با تاکید بر این‌که وابستگی در هر حوزه‌ای، سبب وابستگی در عرصه‌های دیگر نیز خواهد شد، اظهار داشت: کشور در عرصه‌های مختلف نیازمند تربیت و حضور فعال نخبگان است از طرفی، هر نقطه از کشور مزیت‌ها و ظرفیت‌های خاص دارد و باید بر مبنای آن‌ها نخبگان مورد نیاز تربیت شوند.

امام جمعه بوشهر برپایی نشست‌های تخصصی را لازمه فضای نخبگانی دانست و یادآور شد: نشست‌های نخبگانی اهمیت بسیار بالایی دارد البته اگر به صورت کاملاً تخصصی برگزار شود چرا که عمدتاً نشست‌هایی با جمعیت‌های زیاد خروجی مطلوب ندارد و صرفاً نمایشی است.

صفایی بوشهری تصریح کرد: گروه‌بندی نخبگان بر اساس سطح نخبگی و رشته تخصصی و سپس قرار دادن آنان در مسیر اثرگذاری برای رسیدن به یک هدف مشخص، یک ضرورت است.

وی استفاده از ظرفیت دانشمندان ایرانی خارج از کشور را امری بسیار مهم دانست و تاکید کرد: اغلب دانشمندان ایرانی خارج از کشور مایل به همکاری با کشور هستند و می‌توان با دعوت آن‌ها به کشور و یا ایجاد زمینه همکاری، از ظرفیت آن‌ها نیز بهره برد.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان بوشهر با تاکید بر این نکته که حمایت از نخبگان باید هوشمند، منطقی، نظام‌مند باشد تا نخبگان بتوانند اثرگذاری مطلوب در حل نظام مسائل کشور داشته باشند گفت: بدون شک، نخبگان بدون برخورداری از این حمایت‌ها هرگز نمی‌توانند اثرگذاری مطلوب داشته باشند.

نماینده، ولی فقیه در استان بوشهر با بیان اینکه بنیاد ملی نخبگان مغز‌افزار جریان نخبگی است، تصریح کرد: برنامه‌های نخبگانی باید به رشد هویتی، دینی و ملی نخبگان نیز توجه داشته باشند چراکه اگر نخبه در فضای ملی، دلبستگی به وطن نداشته باشد و یا از هویت دینی برخورد نباشد به راحتی از چرخه خدمت‌رسانی به جامعه خارج می‌شود.

صفایی بوشهری با تاکید بر این‌که ارتباط با نخبگان جهان باید به عنوان یک اصل در جریان نخبگانی نهادینه شود، گفت: در فضای نخبگانی، نگاه فراملی یک رکن است و باید علاوه بر نخبگان بومی و ایرانی، نخبگان جهان اسلام نیز در جریان نخبگی کشور قرار بگیرند. علاوه بر آن، روند باید به گونه‌ای باشد که نخبگان جهان نیز ایران را قطب نخبگانی تلقی کنند.

نماینده، ولی فقیه در استان بوشهر یادآور شد: رویکرد‌های جدید بنیاد ملی نخبگان بسیار خوب است و بنیاد باید به عنوان خورشید منظومه نخبگانی، همه دستگاه‌ها و نهاد‌های دیگر را در مدار نخبگانی قرار دهد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر