پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۲۰۰۵۴۶۴
چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۳:۲۸

فکرشهر: نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر گفت: ادبیات و شعر در استان بوشهر یک فرهنگ عمومی است و هیچ پدر و مادری نیست که با شعر آشنا نباشد.

به گزارش فکرشهر از مهر، آیت الله غلامعلی صفایی بوشهری ظهر چهارشنبه در این آئین بزرگداشت بی بی فطوم بلادی نخستین زن صاحب دیوان در بوشهر و رونمایی از مجموعه اشعار وی اظهار داشت: در ساختار آفرینش مفهوم در قالب بیان زیباترین، مؤثرترین و ماناترین آفرینش جهت ارائه مفهوم شعر است و به همین سبب است که از دوران کودکی انسان شعر را در حافظه نگه می‌دارد، اما نثر اینگونه نیست.

نماینده، ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر گفت: شعر دارای یک متن کلامی و دارای یک آهنگ و موسیقی بیانی است که امتزاج متن با موسیقی و آهنگ بیانی یک مدل ارائه مفهوم را ارائه می‌کند که در ذهن جامعه هدف مخاطب مستقر می‌شود و می‌ماند و مؤثر خواهد بود.

امام جمعه بوشهر بیان داشت: جنگ‌های بسیاری با شعر آغاز شده و چه اندازه صلح‌ها که با شعر انجام گرفته است و گاهی هم با یک کلام سحرانگیز شعر، یک جنگ طولانی تبدیل به صلح می‌شود و به همین دلیل گفته می‌شود که در شعر حکمت و سحر است.

نماینده، ولی فقیه در استان بوشهر گفت: شعر دارای یک مهندسی فوق العاده پیچیده هم در محتوا، هم در قالب بیان و هم در چینش کلمات و هم در مهندسی ذات کلمه و هم مراعات مقتضای حال و هم منطبق با زیست بوم حیات انسانی است.

صفایی بوشهری با اشاره به نقش زیست بوم در مدل شعر شاعران و تقسیم بندی این مقوله به چهار زیست بوم در سطح کشور ادامه داد: این زیست بوم‌ها شامل زیست بوم کویر، زیست بوم سردسیر، زیست بوم سبز پایه و آخرین زیست بوم جنوب یا کرانه می‌شود که زیست بوم کرانه تقریباً با مرکزیت بوشهر است؛ چون تاریخ شعر بوشهر با زبان عربی به قرن تقریباً سوم یا چهارم هجری و فارسی هم متاخر از آن بر می‌گردد.

وی با بیان اینکه هر زیست بوم اقتضای ارائه مدل شعر خود را دارد، اضافه کرد: در زیست بوم کرانه با پدیده‌های گرما، دریا، آفتاب و … رو به رو می‌شویم از این شعر در استان بوشهر در قالب دوبیتی متجلی می‌شود که کوتاه، گویا، شیوا، رسا، زیبا است و به همین دلیل در اینجا رباعی با همین ویژگی‌ها به دل می‌نشیند.

صفایی بوشهری تصریح کرد: شاعره بی بی فطوم بلادی از یک خانواده فوق العاده ادیب برخاسته و پدر وی یعنی مرحوم علامه بلادی نیز خود یک شاعر ادیب و شاعری زبردست بودند.

امام جمعه بوشهر گفت: شعر در خانواده بلادی و ادبیات در خانواده مرحوم بلادی یک جایگاه وراثتی دارد؛ اما شاعره بلادی تنها در پی یک حادثه شاعر نشده و شعر در نهاد وی بود و حادثه مرگ دختر وی از این استعداد وی پرده برداری کرد و موجب طلوع فعلیت قوه شعر این شاعره شد.

وی خاطرنشان ساخت: لذا اشعار این شاعره نیز بر همان مدار اشعار زیست بوم کرانه با همان ویژگی‌ها و بر مدار یک محور فراق است.

وی متذکر شد: یک از ویژگی‌های این شاعره آشنایی او با نظامنامه شعر بود و با اشعار سعدی و حافظ و … انس داشتند و لذا تضمین غزل در شعر خود داشته‌اند.

نماینده، ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر با بیان اینکه شعر فراتر از بیان عموم انسانی است، گفت: از دیگر ویژگی‌های شعری بی بی فطوم بلادی می‌توان به توجه به وضعیت اجتماعی زمان خود و مسائل اجتماعی آن اشاره کرد و لذا برای انقلاب، شهدا و در رثای اهل بیت (ع) و حضرت زینب (س) اشعاری سروده‌اند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر