پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار جامعه
مطالب بیشتر
فکرشهر: بزگترین درخت کاکتوس در ابرکوه، که ارتفاع آن قریب به 4 متر ارتفاع می باشد در منزل علی اربابیان در کنار 15 نوع درخت میوه دیگر رشد یافته است.
کد خبر: ۲۰۴۳
چهارشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۹

 به گزارش فکرشهر و به نقل از  یزدرسا، کاکتوس گیاهی است از تیره کاکتوسیان (Cactaceae) تیره‌ای از میخک‌سانان که اغلب خاردار و گوشتی هستند. این گیاه ابتدا شمال و جنوب و نواحی مرکزی آمریکا رشد می‌کرد اما امروزه در بسیاری از مناطق گرم و خشک جهان توسط مردم پراکنده شده است.

یکی از گونه های این گیاه در ابرکوه یافت شده است که ارتفاع آن به ۴ متر می رسد و می توان گفت، بزرگترین گیاه کاکتوس در منطقه ابرکوه به شمار می رود. این گونه از کاکتوس از خانواده اپونتیا می باشد که تا ارتفاع ۸ متر نیز می تواند رشد کند.

نکته قابل توجه این است این نوع از کاکتوس فقط در منزل علی اربابیان رشد و پرورش یافته است و افراد دیگری نیز قصد پرورش آن را داشته اند که موفق نشده اند.

علی اربابیان پرورش دهنده بزرگترین کاکتوس ابرکوه است که این گیاه را در باغچه کوچک خانه اش، در کنار ۱۵ نوع درخت میوه دیگر کاشته است.

وی در رابطه با نحوه کاشت و پرورش این گیاه می گوید: حدود ۷ سال قبل یکی از برگ های این گیاه گوشتی را از فیروزآباد استان فارس خریداری کردم ودر باغچه خانه کاشتم، و همان طور که ملاحظه می کنید اکنون پس از گذشت ۷ سال ارتفاع آن قریب به ۴ متر است.

اربابیان با اشاره به برگ های ضخیم و تیغ دارد کاکتوس اپونتیا می گوید: کاکتوس ها اغلب در محیط های گرم و خشک رشد مطلوبی داردند؛ روزها در فصول بهار، تابستان و پائیز به حد متوسط گرما و شب ها نیاز به هوای خنک دارند. نحوه نگهداری و مراقبت از این کاکتوس چنین است که در فصل زمستان به آبیاری نیاز ندارد و با یک نایلون پوشیده می شود تا از سرمازدگی آن جلوگیری شود و در تابستان نیاز به آب زیاد ندارد و هر ۱۵ روز یک مرتبه آبیاری می شود.

پرورش دهنده بزرگترین کاکتوس درابرکوه ابراز داشت: از این گیاه در اواسط اردیبهشت ماه هر سال گل های زرد رنگی می روید که چند ماه بعد تبدیل به میوه می شود. این میوه ها بیضی شکل بوده و به رنگ قرمز است که خارهای ریزی سطح آن را پوشانده است که در ایران به آن گلابی خاردار یا انجیر کاکتوس گفته می شود.

 

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر