پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر: سخنگوی سازمان انرژی اتمی با تاکید براینکه محدودیت ها مانع پیشرفت اتمی ایران نمی شود گفت که راهبرد جدید کشورمان ساخت نیروگاههای کوچک هسته ای با قابلیت های خوب درمقایسه با نیروگاههای بزرگ است.\n\nبه گزارش فکرشهر از میزان، بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی در گفت و گو با برنامه "من طهران" شبکه خبری العالم گفت: راهبرد جدید کشورمان ساخت نیروگاههای کوچک هسته ای با قابلیت های خوب درمقایسه با نیروگاههای بزرگ است. \n\nوی افزود: نیروگاههای کوچک سرمایه کمتری می خواهد، زودتر به تولید می رسد و حتی قابلیت جابجایی دارد به گونه ای که می تواند روی کشتی قرار گیرد.
کد خبر: ۲۱۴۷۸
دوشنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۶:۲۷

فکرشهر: سخنگوی سازمان انرژی اتمی با تاکید براینکه محدودیت ها مانع پیشرفت اتمی ایران نمی شود گفت که راهبرد جدید کشورمان ساخت نیروگاههای کوچک هسته ای با قابلیت های خوب درمقایسه با نیروگاههای بزرگ است.

\n\n

به گزارش فکرشهر از میزان، بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی در گفت و گو با برنامه "من طهران" شبکه خبری العالم گفت: راهبرد جدید کشورمان ساخت نیروگاههای کوچک هسته ای با قابلیت های خوب درمقایسه با نیروگاههای بزرگ است. 

\n\n

وی افزود: نیروگاههای کوچک سرمایه کمتری می خواهد، زودتر به تولید می رسد و حتی قابلیت جابجایی دارد به گونه ای که می تواند روی کشتی قرار گیرد.

\n\n

وی گفت: به همین دلیل برای ساخت نیروگاههای کوچک درحد صد مگاوات درحال برنامه ریزی هستیم و دراین زمینه مذاکراتی با چین برای ایجاد دو نیروگاه کوچک در منطقه مکران داشته ایم که پیشرفت خوبی داشته است.

\n\n

وی یادآورشد: استراتژی ما این است که درزمینه ایجاد نیروگاههای جدید متکی به خود باشیم اما تعامل و همکاری با دیگران هم داشته باشیم . درزمینه سوخت هم ما می خواهیم تعامل داشته باشیم و از تکنولوژی دیگران استفاده کنیم ولی مطمئن باشیم که اگر روزی سوخت به ما ندادند خودمان قادر هستیم سوخت مورد نیاز را تامین و تولید کنیم.

\n\n

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران افزود : این استراتژی متنوع متکی به دانش و توان و امکانات داخلی است و متضمن استقلال و موفقیت آن متخصصان ایرانی و منابع داخل کشور است. منابع داخلی ما هرچند برای بلند مدت و تعداد زیادی نیروگاه قابل اتکا نیست ، اما درزمانهای حساس برای پرکردن خلاء ها مورد استفاده قرار می گیرد.

\n\n

وی تاکید کرد: هدف اصلی آن است كه خودمان سازنده باشیم، در حوزه هایی مانند سوخت می توانیم متكی به خود باشیم، ولی در ساخت نیروگاه های بزرگ، مولد های بزرگ یا ژنراتورهای بزرگ هنوز مقداری كار داریم، به همین دلیل به طرف نیروگاه های كوچك رفته ایم، چون دو خاصیت برای ما دارد می تواند تخصص تولید و ساخت را به ما بدهد و همچنین خودمان آزمایش كنیم این تجربه ای است كه می تواند راحت تر به دست آید و دوم آنكه اکنون رویكرد به طرف نیروگاه های كوچك است، زمانی کاربا این نیروگاهها شروع شد، سپس نیروگاه های متوسط و پس از آن بزرگ آمد اما به تدریج دنیا متوجه شده كه نیروگاه های كوچك نیز اهمیت دارد.

\n\n

\nکمالوندی دربخش دیگر از این گفت و گو تاکید کرد: سیاست دولت در مذاكره و سیاست ما در سازمان انرژی اتمی آن است كه اگر در جایی محدودیت می پذیریم، مانع پیشرفت كار مان نشود به این معنا كه محدودیت موقت و تعریف شده باشد. 

\n\n

وی افزود: در بخش غنی سازی محدودیت كاهش 3 هزار سانتریفیوژ مطرح شد، البته 6 هزار سانتریفیوژ با 9 هزار سانتریفیوژ تفاوت چندانی ندارد به ویژه وقتی طرح به گونه ای است كه حداقل 190 هزار سانتریفیوژ مورد نیاز است.  
\n 
\nكمالوندی ادامه داد: ما باید به سمت صنعتی شدن در این زمینه حركت نماییم، اینكه این شیب را مقداری كند كنیم و با زمان طولانی تری به هدف برسیم خیلی تغییری در كار ما ایجاد نمی كند. 

\n\n

وی خاطر نشان كرد: درباره تغییر و توسعه نیز همینطور می باشد، ما پذیرفتم كه همین تعداد 6 – 7 هزار سانتریفیوژی داریم اورانیوم اضافه نكنیم اما راه ما در زمینه سانتریفیوژ های غیر غنی سازی، پزشكی و صنعتی باز است، اهمیت این چند سانتریفیوژ كمتر از سانتریفیوژ هایی كه غنی سازی می كنند، نیست.

\n\n

كمالوندی گفت: فرق آن است كه سانتریفیوژ هایی كه غنی سازی می كنند، در سانتریفیوژ غنی سازی اورانیوم  ذرات گاز جدا می شود اما در اینها مایع جدا می شود مانند اولترا با درجه حرارت بسیار بالا است، در حالی كه در زونال درجه حرارت پایینی دارد. این به ما تنوع در تجربیات می بخشد.

\n\n

وی یادآور شد: انرژی اتمی را نمی توان به غنی سازی یا نیروگاه اتمی محدود كرد چون گستره انرژی هسته ای بسیار زیاد است ، مانند حوزه های كشاورزی، پزشكی و صنعت، همچنین برجام باعث می شود تا علاوه بر برچیدن محدودیت های قبلی، همكاری با ایران در زمینه های متعدد صورت دهیم كه به یاری خداوند متعال در آینده نیز در حوزه های مختلف با كشورهای مختلف رابطه خواهیم داشت. می توانم بگویم برنامه های هسته ای ایران نه تنها متوقف نشده بلكه شتاب یافته و به حوزه های مختلف گسترش یافته است كه با جدیت بیشتری بر روی آن كار می كنیم.

\n\n

این مسئول اتمی ایرانی گفت: غرب به خصوص آمریكا در گذشته كوشید كه برنامه اتمی ایران و همچنین موشكی كشور را نظامی جلوه دهد، ایران هراسی ایجاد كند و دنیا و منطقه را از ایران بترساند تا آنان را وارد جرگه فشار بر جمهوری اسلامی ایران سازد لذا بحث موشكی را مطرح كرد در حالی كه موضوع موشكی، موضوع دفاعی بوده و صنایع موشكی ایران از موضوع هسته ای كاملا جداست و ارتباطی با یكدیگر ندارند.

\n\n

وی با اشاره به قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحدافزود: هیچ جایی كه بخواهد ارتباطی میان این دو را نشان دهد، وجود ندارد، آنان موضوع را در شورای امنیت مطرح كردند اما نتیجه نگرفتند و حتی بیانیه ای صادر نشد.

\n\n

كمالوندی خاطر نشان كرد: در سطح تبلیغاتی شاید بتوانند هر از گاهی این دو را با یكدیگر مرتبط كنند تا بتوانند تصویری از ایران ترسیم كنند كه باید از آن ترسید، اما دوستانمان در منطقه در زمینه تعامل با چنین كشورهایی تجربه ما را ندارند، چون تجربه انقلابی ما را ندارند.

\n\n

سخنگوی سازمان انرژی اتمی به همسایگان ایران توصیه كرد كه گول سخنان آنان را نخورند چون هدفش تامین منافعشان است، این مغایر با منافع همه ما و كشورهای منطقه است، موشك های ایران به گفته مقام های سیاسی و فرماندهان نظامی ایرانی تهدیدی برای هیچ كشور دوست نیست و فقط می تواند تهدیدی برای دشمنان باشد، پس تا وقتی دوست هستیم مشكلی وجود ندارد، همچنین ما باید این نوع فضا را هر چه زودتر پشت سر بگذاریم و بكوشیم روابطمان را حتی در زمینه اترژی اتمی صلح آمیز گسترش دهیم به این دلیل كه در این زمینه فضای گسترده ای برای همكاری با همسایگانمان به ویژه در منطقه خلیج فارس وجود دارد.    
\n             
\nوی استفاده ازاین فرصت ها را خواستار شد و گفت: طرح هایی داریم كه در آینده مطرح خواهیم كرد تا بتوانیم همكاری در این زمینه در منطقه را گسترش دهیم.

\n\n

كمالوندی افزود: در قطعنامه 2231 برجام را تایید كرده و اشاراتی به موارد سابق داشته است، برجام چیزی نبوده كه امضا شود بلكه توافقی میان طرفین بوده است، بنا بر این برای آنكه ضمانت اجرایی پیدا كند در توافق دو طرف قرار شد طرف دیگری نیز آن را تایید كند. پس به شورای امنیت رفت تا بتواند به قطعنامه های قبلی پایان دهد، چون در قطعنامه های قبلی موادی درباره امور موشكی را گنجانده بودند، اما نپذیرفتیم كه بخواهد موضوع اتمی و موشكی به یكدیگر ارتباط داده شود.

\n\n

كمالوندی تاكید كرد: فقط یك استثناء وجود دارد و آن درباره نوع موشك هایی است كه برای حمل كلاهك اتمی طراحی شده باشد، ما اعلام كردیم این موشك های برای چنین هدفی طراحی نشده است، بنا بر این خلاف توافقات و قطعنامه های شورای امنیت نیست، پس نمی توانند در سطح حقوقی به آن استناد كنند، به همین دلیل عمدتا تبلیغات می كنند تا آنهایی كه كم آگاه تر هستند را بترسانند و دور خود جمع كنند. 

\n\n

وی افزود، توصیه ما آن است كه این قطعنامه را به خوبی مطالعه كنند به ویژه بند موشك های طراحی شده برای كلاهك اتمی، از ابتدا گفته ایم كه به دنبال بمب اتمی نیستیم و آن را غیر انسانی، غیر اسلامی و غیر اخلاقی می دانیم، سخنان مقام معظم رهبری نیز موید آن است، ما در ضویتمان در ام پی تی و به شكل های مختلف كتبا، شفاها و علنا اعلام كردیم كه مخالف بمب اتمی هستیم. اگر كشورهای مختلف به این تبلیغات توجه نكنند غرب نیز از این تبلیغات دست بر خواهد داشت.

\n\n

وی تصریح كرد: همكاری به صورت عملی آغاز شده است، تبادل هیات با اتحادیه اروپا، چین، كره، ژاپن، آسیای دور و كشورهای دارای فناوری اتمی كه البته تعدادشان زیاد نیست، به تدریج با همه آنان ارتباط برقرار خواهیم كرد، سندی كه قرار است با اتحادیه اروپا امضا شود در حال تهیه است.

\n\n

كمالوندی یادآور شد: وقتی با اتحادیه اروپا توافقی امضا شود مانند آن است كه با تمام كشورهای اروپایی همكاری شود، وقتی سند تهیه شد جزییاتش را اعلام خواهیم كرد. این همكاری صرفا استفاده ایران از آنان نیست كما اینكه استفاده خواهیم كرد و به نفع ماست، اما ما نیز چیزهایی داریم كه به آنان ارائه دهیم. این تعاملی است كه به نفع دو طرف می باشد.

\n\n

سخنگوی سازمان انرژی اتمی به كشورهای دوست ایران در منطقه به ویژه همسایگان مسلمان توصیه كرد: كه به خاطر همسایگی با ایران تعامل بیشتری داشته باشند كه این موضوع نیازمند، برنامه ریزی است، همچنین رفت و آمد میان كشورهای منطقه و ایران در این حوزه باید افزایش یابد تا از انرژی صلح آمیز هسته ای استفاده كنیم.   

\n\n

كمالوندی گفت: كشورهای اسلامی نقشی در موضوع بمب اتمی نداشتند بلكه كشورهای غربی بودند كه آن را تولید و حتی استفاده كردند، اگر این را كنار بگذارید دهها حوزه است كه می تواند در خدمت سلامت، رفاه و آسایش ملت ها مانند پزشكی و كشاورزی باشد، ما در بخش كشاورزی می توانیم بسیار به یكدیگر كمك كنیم.

\n\n

وی ادامه داد: همچنین در زمینه صنعت، منطقه ما منطقه نفت و گاز است، سانتریفیوژ های ما می تواند با قیمت بسیار خوب به روند توسعه این مناطق كمك كند، باید ساز و كار گسترش همكاری میان خود را طراحی كنیم.

\n\n

كمالوندی گفت: پس از تجربه خوب نیروگاه اول، مذاكراتی 3 ساله برای احداث نیروگاه های جدید داشتیم، به این شكل نیروگاه های بوشهر 2 و 3 ساخته خواهد شد، بوشهر برای چهار نیروگاه پیش بینی شده بود، معمولا وقتی جایی تعیین می شود برای یك نیروگاه نیست مانند امارات كه چهار نیروگاه 1400 مگاواتی در یك منطقه ایجاد می شود، معمولا این نوع مذاكره، زمان زیادی می خواهد، مذاكره امارات كره نیز طولانی بود تا پس از آن وارد فاز عملیاتی شدند.

\n\n

وی ادامه داد: درباره ایران اینكه بخشی از كار را مهندسین ایرانی انجام می دهند مباحث مختلف فنی مطرح شده است، ما به انتهای كار رسیده ایم و می توانیم با سرعت كار عملیاتی ساخت و كلنگ زنی را در بوشهر آغاز نماییم.

\n\n

كمالوندی تصریح كرد: ما با روسها مذاكره كردیم كه بخش مهمی از كار باید توسط ما انجام شود، بخش های ساختمانی و اولیه صد در صد توسط ما و بخش های فنی دیگر به طور مشترك انجام می شود، البته منطقه میانی دارای فناوری كاملا روسی است اما به نحوی، دارای مشاركت طرفین است و انتقال فناوری به مهندسین ما خواهد شد.

\n\n

وی افزود: با نیروی انسانی خوبی كه داریم، می توانیم كاری با هزینه هاتی كمتر به نفع دو طرف داشته باشیم، چون اگر قرار باشید همه نیروی كار از خارج وارد شود بالطبع هزینه های بیشتری خواهد داشت و فناوری كمتر نصیب آن طرف می شود. وقتی مهندسین درگیر باشند تجربه كسب خواهند كرد، تعداد مهندسین ما باید در بوشهر 2 و 3 دو برابر شود چون سرمایه خوبی برای آینده خواهد بود. 

\n\n

وی یادآور شد: صنعت اتمی از شاخه های مختلفی مانند فیزیك، شیمی، مكانیك و غیره   تشكیل شده است كه باید تخصص آن را داشت، متخصصین فیزیك و مكانیك ماشین را درست می كنند و برای جداسازی مواد متخصصین شیمی فعالیت می نمایند.

\n\n

وی در پایان به این موضوع اشاره كرد كه در یك ماشین سانتریفیوژ چند رشته مختلف درگیر است، نمی توان گفت كه صنعت هسته ای روسی یا آلمانی است، امكان دارد صنعت روسی باشد اما از قطعات غربی نیز استفاده شود، مهم آن است كه درباره كشورهای جهان باید بالانسی را داشته باشیم، نمی توانیم همه تخم مرغ هایمان را در یك سبد بگذاریم، اگر قرار باشد 10 – 12 نیروگاه داشته باشیم، همه از فناوری یك كشور باشد. 

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر