پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
فکرشهر: بحث بر سر مسئولیت دولت عربستان سعودی در حملات 11 سپتامبر در آستانه سفر اوباما به عربستان بر تنش موجود در روابط واشنگتن - ریاض افزوده است.\nدر پی تلاش های برخی نمایندگان کنگره آمریکا برای تصویب لایحه ای در زمینه مسئولیت دولت عربستان سعودی در حملات 11 سپتامبر دولت ریاض تهدید کرده است در صورت تصویب این لایحه در سنا، 750 میلیارد دلار از دارایی های خود در آمریکا را پیش از اینکه دادگاه های آمریکایی آنها را برای پرداخت غرامت به بازماندگان حملات 11 ستامبر مسدود کنند، خواهد فروخت.تهدید سعودی ها به خارج کردن سرمایه هایشان از آمریکا
کد خبر: ۲۱۷۱۱
يکشنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۰

فکرشهر: بحث بر سر مسئولیت دولت عربستان سعودی در حملات 11 سپتامبر در آستانه سفر اوباما به عربستان بر تنش موجود در روابط واشنگتن - ریاض افزوده است.
\nدر پی تلاش های برخی نمایندگان کنگره آمریکا برای تصویب لایحه ای در زمینه مسئولیت دولت عربستان سعودی در حملات 11 سپتامبر دولت ریاض تهدید کرده است در صورت تصویب این لایحه در سنا، 750 میلیارد دلار از دارایی های خود در آمریکا را پیش از اینکه دادگاه های آمریکایی آنها را برای پرداخت غرامت به بازماندگان حملات 11 ستامبر مسدود کنند، خواهد فروخت.تهدید سعودی ها به خارج کردن سرمایه هایشان از آمریکا

\n\n

به گزارش فکرشهر به نقل از خبرگزاری یونایتد پرس در حالی که باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا قرار است 4 روز دیگر به منظور دیدار با مقامات سعودی راهی عربستان شود، تلاش های یک کمیته دو حزبی در سنای آمریکا برای تصویب لایحه ای در زمینه مسئولیت دولت عربستان در حملات 11 سپتامبر پیچی دیگر در روابط پرفراز و نشیب ماه های گذشته واشنگتن – ریاض افزوده است.

\n\n

گزارش 800 صفحه ای در زمینه علل و عوامل وقوع حملات 11 سپتامبر در سال 2003 و به وسیله تحقیقات سازمان های اطلاعاتی گردآوری شد  ولی 28 صفحه از این گزارش که به نقش و دخالت دولت های خارجی در حملات 11 سپتامبر اشاره داشت بنا به ملاحظات امنیتی از سوی دولت جورج دبلیو بوش محرمانه اعلام شد و منتشر نگردید.

\n\n

یک کمیته دو حزبی سنا  در تلاش است قانون مصونیت دادرسی علیه نقش دولت عربستان سعودی در حملات 11 سپتامبر را لغو کند. در صورت لغو این مصونیت شهروندان و خانواده های بازمانده از حملات 11 سپتامبر خواهند توانست در دادگاه های آمریکا از دولت عربستان سعودی به دلیل حمایت مستقیم و غیر مستقیم از حملات 11 سپتامبر شکایت کرده و درخواست غرامت کنند.

\n\n

کاخ سفید با ملاحظه این تهدید عربستان و نیز به دلیل عدم ایجاد تنش بیشتر در روابط با ریاض، از کنگره خواسته است این قانون را تصویب نکند.

\n\n

روزنامه نیویورک تایمز گزارش داده است دولت عربستان ماه گذشته به آمریکا هشدار داده است در صورت تصویب این لایحه دارایی های خود در آمریکا را خواهد فروخت.

\n\n

به نوشته این روزنامه این تهدید در جریان سفر ماه گذشته عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان به آمریکا و در جریان دیدار این دیپلمات سعودی با اعضای کنگره مطرح شده است.

\n\n

15 تروریست از 19 تروریستی که حملات 11 سپتامبر 2001 به شهرهای نیویورک و واشنگتن را ترتیب دادند از اتباع عربستان سعودی بودند. در این حملات 3 هزار شهروند آمریکایی کشته شدند.

\n\n

از سوی دیگر برخی از نمایندگان کنگره تلاش دارند 28 صفحه از اسناد منتشر نشده گزارش 800 صفحه ای از حملات 11 سپتامبر را که در سال 2003 منتشر شده بود را از حالت طبقه بندی خارج کرده و منتشر کنند.

\n\n

در این گزارش منتشر نشده به نقش برخی دولت های خارجی در حملات 11 سپتامبر اشاره شده است.

\n\n

اوباما قرار است چهارشنبه این هفته به منظور دیدار با مقامات سعودی راهی این کشور شود. با وجودی که او به طور رسمی اعلام نکرده است در صورت تصویب قانون رفع مصونیت از دولت عربستان سعودی در دادگاه های آمریکا این قانون را امضا نخواهد کرد، اما او از کنگره خواسته است در تصویب این قانون تجدید نظر کند.

\n\n

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا هم به قانونگذاران آمریکایی هشدار داده است تصویب قانون مسئولیت دولت عربستان سعودی در زمینه حملات 11 سپتامبر تبعات سویی برای اتباع آمریکایی در دیگر کشورها خواهد داشت.

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر