چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار جامعه
مطالب بیشتر
فکرشهر: مسئول پژوهش حوزه علمیه امام صادق(ع) استان زنجان گفت: دانشمندان اسلامی نقش بسیار مهمی در تولید علم در جهان ایفا کرده‌اند که با نگاه به آثارشان، این عمل‌شان محسوس است، اما به‌راستی چرا امروز موتور پژوهش و تولید علم اسلامی کند شده است.\n\nبه گزارش فکرشهر، حجت‌الاسلام کریم حسنی در گفت‌و‌گو با ایسنا، اظهار کرد: از دیدگاه اسلام علم از جایگاه بسیار مهمی برخوردار است به‌گونه‌ای که سفارشات زیادی در ارتباط با علم و طلب آن توسط خداوند ‌متعال و پیامبر بزرگوار اسلام و ائمه‌معصومین (ع) شده است و این حاکی از اهمیت این موضوع دارد.
کد خبر: ۲۲۰۳۲
دوشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۱

فکرشهر: مسئول پژوهش حوزه علمیه امام صادق(ع) استان زنجان گفت: دانشمندان اسلامی نقش بسیار مهمی در تولید علم در جهان ایفا کرده‌اند که با نگاه به آثارشان، این عمل‌شان محسوس است، اما به‌راستی چرا امروز موتور پژوهش و تولید علم اسلامی کند شده است.

\n\n

به گزارش فکرشهر، حجت‌الاسلام کریم حسنی در گفت‌و‌گو با ایسنا، اظهار کرد: از دیدگاه اسلام علم از جایگاه بسیار مهمی برخوردار است به‌گونه‌ای که سفارشات زیادی در ارتباط با علم و طلب آن توسط خداوند ‌متعال و پیامبر بزرگوار اسلام و ائمه‌معصومین (ع) شده است و این حاکی از اهمیت این موضوع دارد.

\n\n

وی افزود: با مطالعه در زندگی پیشوایان اسلام، متوجه می‌شویم که هریک تاثیر شگرفی در استحکام کامل‌ترین دین الهی و عرضه آن به مردم داشتند که در این عرصه نقش امام محمد‌باقر (ع) و امام جعفر‌صادق (ع) بسیار پررنگ است؛ چراکه این دو امام همام با شکافتن هسته‌های علمی روزنه‌های پنهانی را از خلقت به انسان‌ها نشان دادند که این امر با علم فراهم می‌شد؛ در نتیجه با تربیت شاگردان زیاد که هریک نقش مهمی در ادامه این راه ایفا کردند، موجب تقویت جبهه اسلام با تکیه بر دین شدند.

\n\n

حسنی تصریح کرد: حوزه‌های علمیه مکانی برای یادگیری و عرضه علوم اسلامی بود که توسط امام جعفر صادق (ع) امام ششم شیعیان بنا نهاده شد و این مکان، محلی برای مناظرات و بحث و گفت‌و‌گو و گردآوری منطقات استخراج شده توسط ائمه‌اطهار (ع) و شاگردان ایشان بود؛ پس با این بیان می‌توان به جایگاه حوزه‌های علمیه پی برد که در قدم نخست کارشان تولید علم است، اما چگونه؟

\n\n

این مسئول در ادامه یادآور شد: در دوران درخشش علوم به‌خصوص علوم اسلامی، دانشمندان اسلامی نقش بسیار مهمی ایفا کردند؛ به‌گونه‌ای که با توجه به مسائل روز و پرداختن به نیازهای مردم به تولید محتوا می‌پرداختند و در این راه با تدوین آثار مهم و ارزشمند دست از پا نمی‌شناختند و شب و روز در شرایط مختلف به دنبال علم و عرضه آن به جامعه بودند و این تلاش آنان با حفظ و نگهداری و رسیدن به آیندگان مفید واقع شد.

\n\n

وی افزود: با ورود دانشگاه به عرصه علمی، جدایی بین علوم اسلامی به‌وقوع پیوست و در این تفکیک بسیاری از علوم که ریشه و قوام اسلامی داشتند از حوزه جدا شدند و کرسی‌هایشان در دانشگاه‌ها دایر شد که این نیز در جایگاه خود یک نیاز اجتماعی محسوب می‌شود، ولی نباید این جدایی موجب کند شدن موتور متحرک علوم اسلامی شود که متاسفانه امروز شاهد آن هستیم.

\n\n

مسئول پژوهش حوزه علمیه امام صادق(ع) استان زنجان خاطرنشان کرد: پژوهش عملی است که اگر بدان بهای لازم داده شود شاهد ارتقا، پیشرفت و تولید علم خواهیم بود که متاسفانه عمل کردن به پژوهش در جامعه ما با دور بسیار کندی حرکت می‌کند که وقتی دلایل کندی آن‌را بررسی می‌کنیم می‌توان به عواملی از جمله مشکلات مالی، کمبود اعتبار، کپی پیست، نداشتن اراده، نبود تولید محتوای خوب و غیر... اشاره کرد؛ ولی در این عرصه اراده عاملی است که اگر بدان اهتمام شود پژوهش در نقطه عالی خود قرار می‌گیرد.

\n\n

وی یادآور شد: هر اندازه اراده در پژوهشگران و نخبگان جامعه بیشتر باشد، تولید علم نیز اتفاق خواهد افتاد که امروزه متاسفانه این اراده به سختی پیدا می‌شود چرا که مدرک‌گرایی عاملی برای فخر‌فروشی و ورود به یک کار پردرآمد شده است که این یک آسیب برای علوم اسلامی تلقی می‌شود؛ پس در این راه حوزه‌های علمیه مسئولیت سنگینی بر‌عهده دارند تا با ایجاد تعامل با دانشگاه سرعت خوبی به تولید علم دهند.

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر