چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
رییس دانشگاه علم پزشکی بوشهر در پاسخ به فکرشهر درباره آلاینده های هوای جنوب استان:
فکرشهر: حواسمان باشد، بوشهر کارگاه صنعتی نشود/ در حوز ی سلامت، چه چیزهایی در استان نداریم؟/ تنها 25 درصد شاخص های سلامت در اختیار ماست/ قطعی بودن مضرات پارازیت و عوارض/ تاثیر وحشتناک دکل های برق فشار قوی بر سلامت/ اگر بیمارستان برازجان و گناوه حاشیه شهر نبود...
کد خبر: ۳۱۲۶۷
سه‌شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۲:۴۴

فکرشهر: رییس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر می گوید ما خیلی چیزها نداشته ایم که الآن داریم و خیلی چیزها هم نداریم که باید داشته باشیم.


در حوز ی سلامت، چه چیزهایی در استان نداریم؟


به گزارش فکرشهر، علیرضا رییسی در نشست خبری خود با اشاره به اقدامات مفیدی که در سه سال اخیر در حوزه ی سلامت رخ داده، گفت: باید واقعیت را بپذیریم، در حوزه و استانی صحبت می کنیم که عقب ماندگی های خیلی زیادی داشته و داریم؛ ما قصد نداریم نقطه ضعف و کمبودها را بپوشانیم ولی این که نقطه ای را پیدا کنیم و بگوییم دیدید خوب نیست هم درست نیست!


این مسوول با اشاره به کمبودهای استان بوشهر در حوزه ی سلامت اظهارداشت: ما مرکز جامع درمان سرطان نداریم و باید داشته باشیم؛ یک مرکز جامع شامل مرکز اسکرینینگ، رادیو تراپی و مرکز مجهز شیمی درمانی باید داشته باشیم؛ ما می بایست حداقل 200 تخت دیگر داشته باشیم ولی الآن نداریم؛ می بایست حدودا بین 20 تا 22 متخصص دیگر در شهرستان های مختلفمان داشته باشیم که الآن نداریم، در رشته های مینور و غیر مادر مثل اورولوژی، چشم و در کل رشته های تکمیلی کمبود داریم؛ ما در طراحی اولیه ی بعضی از بیمارستان هایمان و مکان جغرافیایی آن ها نیز دچار مشکل هستیم.


اگر بیمارستان برازجان و گناوه حاشیه شهر نبود...


وی با اشاره به موقعیت جغرافیایی بیمارستان های گناوه و برازجان افزود: مثلا در گناوه، اگر بیماارستان گناوه در شهر گناوه بود، 50 درصد مشکلات ما حل بود؛ و یا مثلا بیمارستان شهید گنجی برازجان که اگر جانمایی آن در حاشیه ی شهر نبود، خیلی از مشکلات کم تر بود؛ این مسایل مبنایی است و مشکل دیگر ما، بیمارستان های کوچکی است که در استان ایجاد شده؛ بیمارستان 30 تخت خوابی یا 32 تخت خوابی که در شهرستان های مختلف ایجاد شده و اگر به جای این بیمارستان ها، بیمارستان های بزرگ تری ایجاد می شد، ما گرفتاری فعلی را نداشتیم! همچنین، فضاهای فیزیکی حوزه ی آموزش دانشگاه اگر مناسب تر بود، با توجه به سهمیه هایی که گرفته ایم و باز هم می توانیم بگیریم، می توانستیم در رشته های پزشکی و دندانپزشکی، پذیرش بیشتر و بومی های بیشتری داشته باشیم و ماندگاری پزشکان در استان بیشتر می شد.


تنها 25 درصد شاخص های سلامت در اختیار ماست


رییسی اضافه کرد: همه ی این هایی که گفتم در حوزه ی سلامت است اما باید یادمان باشد که تنها 25 درصد مولفه های مرتبط با حوزه ی سلامت، در حیطه ی اختیارات بهداشت و درمان است و 75 درصد آن در اختیار سایر ارگان هاست که آن ها هم باید دست به دست هم بدهند.


رییس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر معتقد است اگر وضعیت زیرساخت های شهری ما خیلی بهتر بود، ماندگاری پزشکان هم بیشتر می شد. وی با طرح این مطلب که «نمی توان فقط پرسید چرا پزشک کم است، ولی نپرسید چرا راه دسترسی نداریم؟ چرا مدارس کیفیت لازم را ندارند؟ حمل و نقل و پرواز و سایر استانداردهای زیرساختی لازم برای زندگی، سینما، پارک، مدرسه، پرواز و ... نداریم»، افزود: همه ی این ها برای رشد و توسعه ی استان نیاز است و توسعه باید هه جانبه و متوازن باشد؛ در واقع باید از همه ی دستگاه های متولی استان پرسید که چه چیزهایی در استان ندارید؟


قطعی بودن مضرات پارازیت و عوارض


این مسوول، در پاسخ به سوالی پیرامون مضرات پارازیت ها و دکل های برق نیز توضیح داد: در ارتباط با حوزه ی سلامت، هر چیزی که از دوز خود بالاتر رود، می شود سم؛ ما حتی مسمومیت با آب هم داریم؛ اگر بیشتر از حد مصرف شود. پارازیت و فرکانس ها و اشعه ها هم همین است؛ اگر از دوز خود بیشتر شود، قطعا سم است!


او مناطق تاثیرگذاری پارازیت ها را مناطق حساس بدن از جمله مغز استخوان و سلول های زایای جنسی عنوان کرد و با با اشاره به این که سقط و مشکلات ناباروری و سردردهای ناشناخته و مزمن و عصبی می تواند از عوارض پارازیت ها باشد، اظهارداشت: در این که پارازیت مضر است، شک نکنید؛ این آسیب قطعی است ولی بحث علمی این است که باید میزان، شدت و مدت این پارازیت ها سنجیده شود؛ البته وزارت ارتباطات و بهداشت و درمان در این قضیه ورود کرده اند و دانشگاه شیراز هم بررسی هایش را انجام می دهد ولی هنوز نتایج این بررسی ها اعلام نشده است.


تاثیر وحشتناک دکل های برق فشار قوی بر سلامت


دکتر رییسی درباره ی دکل های فشار قوی برق نیز گفت: دکل های فشار قوی برق در محدوده 50 تا 100 متری فوق العاده مضرند؛ میدان مغناطیسی که ایجاد می کنند بسیار بسیار روی سیستم عصبی تاثیر گذارند، منتها نظارت این موارد و دادن پروانه ساخت و یا گذاشتن دکل برای تقویت برق و...، با ما نیسن و ساماندهی در این باره باید صورت گیرد.


حواسمان باشد، بوشهر کارگاه صنعتی نشود


وی افزود: در هر صورت، ما بوشهری ها نگرانی دیگری هم داریم؛ باید حواسمان باشد که در همه ی زمینه ها باید امنیت رعایت شود. آلاینده هایی که در سطح استان است از پارس جنوبی گرفته تا پارس شمالی که در آینده می آید و دو نیروگاه دیگری که قرار است احداث شود، وضعیت فاضلاب هایی که به دریا ریخته می شود، وضعیت ریزگردهایی که در آسمانمان است و یک پرانتز کوچک هم در کنار این ها برای پارازیت؛ باید حواسمان باشد که همه ی این موارد خیلی مهم است؛ نباید استانمان به یک کارگاه صنعتی تبدیل شود که ما وسط آن داریم می چرخیم و زندگی می کنیم.


بی قانونی صنایع مستقر در استان درباره ی سلامت مردم/ هیچ یک از صنایع پیوست سلامت ندارند


دکتر رییسی ادامه داد: در این باره قانون وجود دارد؛ در قانون برنامه پنجم توسعه و برنامه ششم توسعه، آمده که همه ی صنایع باید پیوست سلامت داشته باشند؛ نباید صنعتی در استان ما بدون پیوست سلامت شروع به کار کند؛ با سلامتی مردم نمی شود شوخی کرد، اول باید پیوست سلامت آن صنعت شروع به کار کند؛ ما به صنایع نمی گوییم چیزی اضافی به ما بدهید؛ اصلا من مخالف این موضوع هستم که یک صنعت چیزی به ما بدهد، من می گویم که سلامتی ما را به همان میزان که قبل از ایجاد آن صنعت در استان بوده، تضمین کنید و بیشتر از آن را هم نمی خواهیم. این قانون است و ما مکاتبات زیادی در این باره انجام داده ایم ولی تنها صنعتی که اعلام آمادگی کرده که پیوست سلامت تهیه کند، نیروگاه اتمی است و باید بگویم هیچ کدام از صنایع استان بوشهر پیوست سلامت ندارند!


وضعیت آلاینده ها خوب نیست


وی به سوال فکرشهر با این موضوع که « آیا درباره ی الاینده های موجود در استان، خصوصا در شهرستان های جنوبی، پژوهشی صورت گرفته و اگر پژوهش بوده، نتیجه ی ان چه بوده و آیا امکان دارید که نتایج را عمومی اعلام کنید» پاسخ داد: پژوهش صورت گرفته و پژوهش انجام شده هم در حوزه ی بهداشت و آلایندگی ها بوده ولی من الآن نمی توانم نتیجه اش را اعلام کنم چرا که اول باید و باید مراحلش بگذرد و بعد اعلام می کنم؛ ولی فقط همین را بگویم که متاسفانه وضعیت خوبی نبوده و باید در مورد آن اقدامات اصلاحی انجام دهیم؛ ما نیز تذکرات لازم را به جاهای  مختلف داده ایم.


 شاخص های ناامنی غذایی و تاثراتشان بر بوشهری ها


رییس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در پاسخ به سوالی پیرامون امنیت غذایی در استان بوشهر گفت: استان ما جزو استان های ناامن غذایی است؛ در این رابطه یک سری فاکتورهایی وجود دارد؛ میزان بارندگی، میزان منابع آب زیرزمینی، میزان زمین های حاصلخیز و قابل کشاورزی، میزان حضور کاخانجات و انبارهای مواد غذایی در یک استان، سبد غذایی خانوار هر استان، وضعیت اقتصادی خانوارها، جاده ها و دسترسی و غیره، همه در رتبه بندی امنیت غذایی استان ها تاثیرگذار است؛ بنابراین، بحث امنیت غذایی فقط یک شاخص نیست و همه ی فاکتورهای فوق با هم سنجیده می شود و بعد سنجش می شود که این منطقه جزو مناطق امن غذایی است یا مناطق ناامن غذایی!!


وی با اشاره به عوارض سوء تغذیه که به لاغری، مرده زایی، کوتاهی قد و کاهش شدید وزن منجر می شود، اضافه کرد: بر این اساس، در شورای سلامت استان، 7 کمیته تشکیل شد و 49 پروژه ی مداخله ای تعریف شد که بر اساس این پروژه ها، سند امنیت غذایی را تنظیم کردیم و به تصویب و متولی کار وزارت بهداشت و درمان و وزارت کشور هستند و همه ی دستگاه ها درگیرند و پروژه ها ابلاغ شده و در حال اجراست و دو سال دیگر ارزیابی می شود که نتایج اجرای پروژه ها چه بوده است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر