پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
اختصاصی فکرشهر/ در نشست خبری رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان مطرح شد:
فکرشهر: مهندس مهاجری با اشاره به میزان فارغ التحصیلان جویای کار این سازمان نیز گفت: 2052 نفر عضو سازمان هستند که 1082 نفر آنان جویای کار می باشند.وی افزود: همچنین 8 نفر از اعضای ما...
کد خبر: ۳۳۹۹
چهارشنبه ۰۴ تير ۱۳۹۳ - ۰۴:۲۰

فکرشهر: رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی و محیط زیست استان بوشهر گفت: این سازمان یک نهاد غیردولتی است که بخش های مختلف کشاورزی و غیرکشاورزی، منابع طبیعی، محیط زیست و مرتع را در بر می گیرد.

به گزارش فکرشهر، مهندس سهیل مهاجری برازجانی که بعد از ظهر سوم تیرماه، به مناسبت سالروز تاسیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی در نشست خبری سخن می گفت، با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری پیرامون اهمیت کشاورزی اظهار داشت: به طور خلاصه می توان گفت، همکاری و هماهنگی با مراجع ذی ربط برای گسترش و پیشبرد فعالیتهای علمی و تحقیقاتی در امور کشاورزی و منابع طبیعی، تعیین و تنظیم و اجرای صحیح تعرفه های خدمات امور کشاورزی و منابع طبیعی، اظهار نظر مشورتی در زمینه تدوین پیش نویس لوایح، تصویب نامه ها و آیین نامه های مرتبط به امور کشاورزی و منابع طبیعی، تدوین دستورالعمل ها و ضوابط خاص صنفی و حرفه ای و همکاری با تعیین میزان مالیات و عوارض موسسات و شاغلان کشاورزی اهم وظایف و اختیارات ما می باشد.

[[{"fid":"2436","view_mode":"default","fields":{"format":"default"},"type":"media","attributes":{"height":467,"width":700,"style":"font-size: 12.727272033691406px; line-height: 20.006303787231445px;","class":"media-element file-default"}}]]

وی با اشاره به میزان فارغ التحصیلان جویای کار این سازمان نیز گفت: 2052 نفر عضو سازمان هستند که 1082 نفر آنان جویای کار می باشند.

مهندس مهاجری افزود: همچنین 8 نفر از اعضای ما دارای مدرک تحصیلی دکترا، 164 نفر دارای مدرک فوق لیسانس و 1880 نفر نیز دارای مدرک لیسانس می باشند.

رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی و محیط زیست استان بوشهر با بیان این که در طرح های مختلف توسعه ای استان به خصوص در مباحث محیط زیستی و بخش خصوصی می توان از اعضای این سازمان و فارغ التحصیلان کشاورزی و محیط زیست بهره برد، ابراز داشت: بر همین اساس من نامه ای نیز به آقای استاندار نوشته و با توجه به مساله ی توافق همکاری بوشهر و قطر، حضور اعضای سازمان در نشست های و بهره وری از ظرفیت های استان را خواستار شده ام.

مهاجری واگذاری بخش های کشاورزی به بخش خصوصی را نیز خواستار شد و افزود: با این اقدام تعداد زیادی از فارغ التحصیلان بیکار ما وارد بازار کار خواهند شد.

وی با اشاره به بحث آموزش فارغ التحصیلان کشاورزی نیز ابراز داشت: با توجه به اعضای سازمان در استان های مختلف کشور، ما موفق شدیم سال گذشته رتبه ی سوم کشور را در بخش آموزش اعضا کسب نماییم.

[[{"fid":"2439","view_mode":"default","fields":{"format":"default"},"type":"media","attributes":{"height":467,"width":700,"style":"font-size: 12.727272033691406px; line-height: 20.006303787231445px;","class":"media-element file-default"}}]]

این مسئول پیرامون وضعیت تحصیلی بهره وران بخش کشاورزی استان بوشهر نیز اظهار داشت: 45.4 درصد کشاورزان استان ما بی سواد، 34 درصد دارای تحصیلات ابتدایی، 17 درصد راهنمایی و متوسطه، 2.36 درصد دارای تحصیلات فوق دیپلم و بالاتر رشته های غیر کشاورزی و تنها 8. درصد بهره برداران این بخش در استان دارای مدرک تحصیلی فوق دیپلم و بالاتر در رشته ی کشاورزی می باشند.

مهاجری برازجانی ادامه داد: کم تر از یک درصد کشاورزان ما دارای تحصیلات مرتبط می باشند؛ اگر یک مقایسه ی ساده با کشور ترکیه داشته باشیم، در شرایط کشت گلخانه ای، آنان از هر کتار 500 تن گوجه برداشت می کنند که این مقدار در استان ما 200 تن می باشد و این لزوم کار تخصصی و مکانیزه شدن کشاورزی استان را نشان می دهد؛ بر همین اساس لازم است که به سمت مهندسی کردن فرآیند تولید کشاورزی برویم.

از دیگر مواردی که در نشست خبری رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی و محیط زیست استان بوشهر مطرح شد، بحث مراکز گیاه پزشکی استان بود.

مهاجری پیرامون این موضوع نیز اظهار داشت: برای گیاه پزشکی های استان تنها 24 مورد پروانه ی تاسیس صادر شده و متاسفانه تعداد زیادی از کلینیک ها و مراکز گیاه پزشکی ما زیرزمینی و بدون مجوز هستند و همین امر سلامت انسان ها را به خطر انداخته است.

به گزارش فکرشهر، وی افزود: برای ساماندهی این مراکز باید کل استان همکاری کنند و از عهده ی نظام مهندسی و جهاد کشاورزی به تنهایی برنمی آید.

[[{"fid":"2437","view_mode":"default","fields":{"format":"default"},"type":"media","attributes":{"height":467,"width":700,"style":"font-size: 12.727272033691406px; line-height: 20.006303787231445px;","class":"media-element file-default"}}]]

مهندس مهاجری با اشاره به مبحث کارآفرینی در بخش کشاورزی نیز اظهار داشت: در استان ما بیش از هزار شغل در حوزه ی کشاورزی وجود دارد که می تواند برای کارآفرینان مورد استفاده قرار گیرد.

وی، گیاهان دارویی، گیاهان زینتی و پرورش برخی گونه های خاص را از آن موارد عنوان کرد و افزود: برخی گیاهان را در کل کشور، تنها در استان بوشهر می توان کشت کرد، برخی نیز تنها در استان بوشهر و کشور هند یافت می شوند ولی از این ظرفیت های فراوان استفاده نمی شود.

مهندس مهاجری با بیان این که یکی از مشکلات اصلی ما در حوزه ی کشاورزی بحث اب است، ابراز داشت: با آموزش های لازم باید به سمت اصلاح الگوی مصرف آب برویم تا بتوانیم این معضل را حل کنیم.

وی پیرامون مشکلات پیش آمده در حوزه ی محصولات کشاورزی و عدم صادرات صیفی جات نیز گفت: متاسفانه محصولات در استان ما ارگانیک نیستند و موضوع دوز بالای سم موجود در محصولات نیز باعث شده کشورهای خارجی تمایلی به خرید محصولات ما نداشته باشند.

مهاجری افزود: در استان ما بلافاصله بعد از مصرف سم، محصولات وارد بازار می شوند که همین باعث شده میزان سموم در محصولات بالا باشد.

وی ادامه داد: شاید عدم خرید محصولات توسط خارجی ها باعث گردد کشاورزان ما به کاشت محصولات ارگانیک تشویق شده و به سمت تولید محصولات سالم تر بروند.

به گزارش فکرشهر، سهیل مهاجری برازجانی اضافه کرد: برای خودکفایی مملکت ابتدا باید کشاورزان خودکفا شوند و برای خود کفایی کشاورزان نیز باید از ظرفیت فارغ التحصیلان کشاورزی استفاده نمود.

[[{"fid":"2438","view_mode":"default","fields":{"format":"default"},"type":"media","attributes":{"height":467,"width":700,"class":"media-element file-default"}}]]

 

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر