پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر/ فوق تخصص جراحی قلب استان هشدار داد:
فکرشهر: با توجه به گسترش و شیوع بالای بیماری عروق کرونر قلب در جامعه و به خصوص استان بوشهر و عدم انجام اقدامات پیشگیرانه لازم و مشاهده این بیماری در اشخاص بسیار جوان که کارشان به جراحی پیوند رگ های...
کد خبر: ۴۰۴۶
سه‌شنبه ۲۴ تير ۱۳۹۳ - ۰۵:۴۹

فکرشهر: با توجه به گسترش و شیوع بالای بیماری عروق کرونر قلب در جامعه و به خصوص استان بوشهر و عدم انجام اقدامات پیشگیرانه لازم و مشاهده این بیماری در اشخاص بسیار جوان که کارشان به جراحی پیوند رگ های قلب کشیده است بر خود لازم و واجب دانستم جهت هشدار به افراد جامعه و نیز مسئولین مربوطه که به نظر می رسد در این خصوص کوتاهی هایی نیز صورت می گیرد، مطلب زیر را تهیه و خدمت شما ارسال نمایم.

دکتر ابراهیم شفیعی، فوق تخصص جراحی قلب استان با بیان این مقدمه در متن ارسالی خود به فکرشهر، آورده است: بیماری تنگی عروق کرونر قلب شایع ترین علت مرگ در جوامع بشری می باشد که به علت رسوب برخی مواد از قبیل چربی ها در جدار شریان های تغذیه کننده ماهیچه قلب بوجود می آید. این بیماری زمانی علائمش بروز می کند که متاسفانه سال ها از شروع آن می گذرد و زمانی خود را نشان می دهد که به علت تنگی شدید برای قلب به علت عدم خون رسانی کافی مشکلاتی بوجود آید که شایع ترین علامت آن هم درد شدید ناحیه قفسه سینه می باشد؛ هر چند که می تواند به اشکال مختلف تا حد نارسایی قلب و مرگ ناگهانی خود را نشان دهد اما گاهی نیز بدون علامت بوده و حین معاینات مشخص می شود.

شروع این بیماری معمولا" در سال های جوانی زندگی بوده و زمان بروز آن در دهه های آخر زندگی می باشد به طوری که در جامعه مردان از سن 45 سال و خانم ها از سن 55 سال به بالا در معرض ابتلای به آن قرار می گیرند؛ زنان به خاطر تفاوت جنسیت و هورمونی نسبت به آقایان 10 سال دیرتر گرفتار این بیماری می شوند. بنابر این ممکن است سال های متمادی شخص دچار آن باشد ولی به علت متوجه نبودن اقدام به درمان خود نکند لذا بهترین کار در این خصوص پیشگیری است و برای پیشگیری نیز شناخت عوامل خطر و پرهیز از این عوامل مستعد کننده آسان ترین و بهترین راه است زیرا در صورت ابتلا حتی با صرف هزینه های گزاف و پیچیده ترین اعمال جراحی هم ممکن است نتیجه مطلوب به دست نیاید.

از عوامل مستعد کننده بیماری می توان از فشار خون بالا، چربی خون، قند خون، کم تحرکی، چاقی، وراثت و عوامل ژنتیکی، فشارها و استرس های روانی و اجتماعی، استعمال دخانیات، رژیم غذایی نا مطلوب، جنسیت و سن بالا را نام برد که مجموعه ای از این عوامل می تواند شخص را دچار این بیماری نماید.

در صورت ابتلا درمان آن در مراحل اولیه با دارو صورت گرفته و در صورت عدم پاسخ باز کردن عروق کرونر از طریق بالون و آنژیو پلاستی و یا پیوند عروق کرونر بوده که برای بهبود خونرسانی به عضلات قلب، رگ های قسمت های دیگری از بدن را بر روی قلب پیوند می زنند.

در حال حاضر با توجه به شیوع بالای این بیماری در استان بوشهر که متاسفانه باید گفت حتی از میانگین کشوری هم بالاتر می باشد، به طوری که کمتر خانواده ای را می توان یافت که یکی از افراد خانواده یا بستگان آن ها مبتلای به آن نباشند، علاوه بر این، سن پیوند عروق کرونر نیز پایین آمده به نحوی که به زیر سن 35 سال حتی در زنان هم رسیده است در حالی که همانطور که گفته شد قاعدتا" در خانم ها ده سال دیرتر از آقایان می بایست بروز کند و نیز از آنجایی که سال ها قبل از بروز، این بیماری در شخص شروع می شود بنابر این سن ابتلای به بیماری بایستی در استان ما بسیار پایینتر از این ها باشد که خود زنگ خطری برای جامعه می باشد و لزوم توجه برنامه ریزان و مسئولین مربوطه چه در سطح دانشگاه علوم پزشکی و چه در سطح سایر ادارات مربوطه در استان را بیش از پیش می طلبد که با اقدامات پیشگیرانه مانع از گسترش این بیماری در استان و  عوارض و تبعات حاصل از آن شوند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر