چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر: رییس اتحادیه صیادان استان بوشهر گفت: برخی شرکت های عمل آوری میگو با ذخیره و احتکار این کالا باعث قحطی کاذب میگو و افزایش بی رویه قیمت این کالا شده اند و این امر صیادان را در آستانه ورشکستگی قرارداده است.به گزارش فکرشهر، محمد کارگر در گفت و گو با ایرنا افزود: برخی صیاد نماها در فصل تخم ریزی و تکثیر میگو که صید ممنوع است، اقدام به صید غیر مجاز می کنند و میگوهای صید شده را به شرکت های عمل آوری می فروشند.وی اضافه کرد: این شرکت ها با خریداری میگوهای مولد و با احتکار و ذخیره سازی آن ها تا پس از فصل صید، میگوها را به چند برابر قیمت در استان های دیگر به فروش می رسانند.
کد خبر: ۴۶۹۷
دوشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۳:۰۰

فکرشهر: رییس اتحادیه صیادان استان بوشهر گفت: برخی شرکت های عمل آوری میگو با ذخیره و احتکار این کالا باعث قحطی کاذب میگو و افزایش بی رویه قیمت این کالا شده اند و این امر صیادان را در آستانه ورشکستگی قرارداده است.

به گزارش فکرشهر، محمد کارگر در گفت و گو با ایرنا افزود: برخی صیاد نماها در فصل تخم ریزی و تکثیر میگو که صید ممنوع است، اقدام به صید غیر مجاز می کنند و میگوهای صید شده را به شرکت های عمل آوری می فروشند.

وی اضافه کرد: این شرکت ها با خریداری میگوهای مولد و با احتکار و ذخیره سازی آن ها تا پس از فصل صید، میگوها را به چند برابر قیمت در استان های دیگر به فروش می رسانند.

کارگر بیان کرد: این امر با سودآوری بالا برای شرکت های عمل آوری باعث آسیب و کاهش ذخایر میگو در دریا می شود در نتیجه صیادان با آزاد شدن صید میگو قادر به صید میزان زیادی میگو نیستند.

وی با اشاره به نبود تعادل در عرضه و تقاضای میگو در بازار گفت: صیادان ناچارند برای تامین هزینه های بالای صیادی میگو که برای آنان مقرون به صرفه نیست، میگو را با قیمت بالا بفروشند و با این وجود بازهم هزینه های صیادی جبران نمی شود.

رییس اتحادیه صیادان استان بوشهر افزود: شرکت های عمل آوری به صورت هدایت شده و مافیایی به احتکار و ذخیره میگو می پردازند و با ایجاد قحطی کاذب میگو در استان از حاصل دسترنج صیادان سود می برند.

کارگر بیان کرد: 25 درصد از مردم استان بوشهر از طریق صید و صیادی و صنایع مرتبط با آن امرار معاش می کنند اما به دلیل کاهش ذخایر دریایی از جمله میگو، احتکار و افزایش قیمت آن، صیادان قادر به تامین هزینه های خود و بازپرداخت تسهیلات دریافتی از بانک ها نیستند.

وی اضافه کرد: برخی صیادان به دلیل بدهی های بالا ورشکسته شدند، برخی در زندان بسر می برند و بانک خانه صیادانی که توان بازپرداخت تسهیلات خود را نداشتند، مصادره کرده است.

کارگر اضافه کرد: باید همانگونه که با محتکران کالا در بخش های دیگر مبارزه می شود، با متخلفان و محتکران در این بخش نیز برخورد شود.

وی اظهارکرد: از آنجا که هزینه های صید و صیادی مشخص نبوده و قابل محاسبه نیست و قیمت ها در این بازار را عرضه و تقاضا و شرایط بازار تعیین می کند، تعیین قیمت ماهی و میگو مثل مرغ و گوشت قابل برنامه ریزی نیست.

کارگر با بیان این که در بخش ماهی و میگو سود، درآمد و هزینه ها با هم منافات دارد، یادآورشد: سال گذشته درخواست 20 میلیارد ریال تنخواه برای اتحادیه دادیم که با این مبلغ ماهی و میگوی مورد نیاز درطول سال دراختیار بخش های دولتی استان قرار می گیرد که درکاهش قیمت این دو کالا بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

رییس اتحادیه صیادان استان بوشهر با بیان اینکه با بحران جدی در بخش ذخایر دریایی مواجه هستیم، گفت: ورود آلاینده های نفتی، پساب های صنعتی و فاضلاب های خانگی به دریا آسیب جدی به ذخایر دریایی از جمله میگو زده است.

وی اضافه کرد: جهاد کشاورزی و محیط زیست نسبت به بررسی و برآورد آسیب های وارد شده به ذخایر دریایی اقدام کنند. 

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر