چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۵۲۳۲۳
سه‌شنبه ۰۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۸

فکرشهر: انقلاب اسلامی در حالی ۴۰ سالگی خود را جشن می‌گیرد که کارنامه آن برای مردم دیار نخل و دریا سراسر روشنی و امید بوده است.

به گزارش فکرشهر از فارس، انقلاب اسلامی در حالی ۴۰ سالگی خود را جشن می‌گیرد که کارنامه آن برای مردم دیار نخل و دریا سراسر روشنی و امید بوده است.

تا چند روز دیگر انقلاب اسلامی ایران ۴۰سالگی خود را جشن می‌گیرد، وقتی انقلاب اسلامی پیروز شد دشمنان قسم‌خورده نظام یک کنتور نصب کردند و با هر اتفاقی که در بیرون و درون انقلاب می‌افتاد، می‌گفتند انقلاب ۶ ماه دیگر، یک سال دیگر یا دو سال دیگر سقوط می‌کند! اما ماه‌ها و سال‌ها گذشت و این آرزوی ضدانقلاب برآورده نشد.

انقلاب اسلامی از آغاز ظهور در ایران دستاوردهای چشمگیر برای مردم به ارمغان آورده که کارنامه خدمات ۴۰ ساله آن برای ساکنان دیار نخل، دریا و آفتاب زرین است.

ارمغان انقلاب اسلامی برای مردم استان بوشهر ادعا نیست بلکه واقعیتی روشن است که با بررسی چند شاخص توسعه‌ای می‌توان به این مهم پی برد.

تنها توجه به زیرساخت‌های عمرانی، بهداشت و درمان و آموزش عالی آیینه‌ای تمام‌نما از کارنامه زرین ۴۰ سال عمر بابرکت انقلاب شکوهمند اسلامی ایران در استان بوشهر است.

در تقسیمات سیاسی استان بوشهر در اوایل انقلاب ۲ شهرستان داشته که اکنون شمار آن‌ها پنج برابر شده و به ۱۰ شهرستان رسیده و شهرها نیز از ۶ به ۳۸ شهر افزایش‌ یافته است.

جمعیت استان بوشهر در چهار دهه عمر انقلاب اسلامی از حدود ۴۰۰ هزار نفر به یک‌میلیون ۲۰۰ هزار نفر افزایش داشته است به‌گونه‌ای که جمعیت استان به سه برابر افزایش‌یافته است.

در طول چهار دهه عمر انقلاب اسلامی میزان مشارکت اقتصادی مردم استان بوشهر (نرخ فعالیت) از ۲۶ به ۳۷٫۷ درصد و نرخ اشتغال از ۸۳ به ۸۹ درصد افزایش‌یافته است.

در این مدت ارزش واردات استان بوشهر از ۷۴۶ میلیون دلار به ۲ میلیارد و ۳۵۰ میلیون دلار افزایش پیداکرده که این افزایش ۲۱۵ درصد برآورد شده است.

واردات استان در چهار دهه گذشته از حیث وزن از ۶۶۶ هزار تن با ۷۵ درصد رشد به ۱ میلیون ۱۶۶ هزار تن افزایش پیداکرده است.

در صادرات نیز استان بوشهر ۱۴٫۶ میلیون دلار با رشد هزار برابری به ۱۴ میلیارد و ۷۹۵ میلیون دلار رسیده است و صادرات استان بوشهر از لحاظ وزنی نیز از 27 هزار تن به ۳۷ میلیون و ۸۰۶ هزار تن افزایش‌یافته است.

توسعه خدمات گمرکی

توسعه خدمات گمرکی برای رونق اقتصادی از دیگر خدمات نظام جمهوری اسلامی در استان بوشهر است.

برای سرعت بخشی در امور گمرکی سامانه‌های مختلفی ازجمله جامع امور گمرکی و اظهار الکترونیکی در گمرک‌های استان بوشهر راه‌اندازی شده است.

استقرار پنجره واحد تجارت فرامرزی و حذف فیزیکی اسناد برای برقراری دولت الکترونیک، راه‌اندازی سامانه‌های مختلف در حوزه‌های مالی و اداری گمرک و برقراری ارتباط سیستمی با نظام بانکی کشور از جمله این سامانه‌ها است.

باهدف روان‌سازی تجارت، شفاف‌سازی و جلوگیری از فساد فضای بایگانی و مدیریت اسناد گمرکی در بوشهر اصلاح و بهسازی و با استقرار سامانه در همه گمرکات استان از امکان جعل اسناد و مهرهای گمرک پیشگیری شده است.

انجام زیرساخت شبکه رایانه‌ای در استان بین ستاد نظارت و گمرکات تابعه

باهدف تحقق گمرک الکترونیک امروز زیرساخت شبکه رایانه‌ای در استان بین ستاد نظارت و گمرکات تابعه و برقراری ارتباط مخابراتی همه گمرکات استان با گمرک ایران انجام‌شده است.

اجرای پروژه کارشناسی متمرکز در سالن واردات، حذف کاغذ از همه فراینده‌های گمرکی و انجام همه رویه‌های گمرکی شامل واردات قطعی، صادرات، متروکه، مرجوعی، ملوانی و اتوماسیون اداری به صورت الکترونیک و توسعه و تجهیز گمرکات استان به زیرساخت‌های شبکه رایانه و عملیاتی کردن سامانه‌های اجرایی گمرک از دیگر اقدامات انجام‌شده در این بخش است.

توسعه امکانات بندری

ظرفیت تخلیه و بارگیری بنادر تجاری استان از ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تن با افزایش هشت برابری به ۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تن رسیده است.

با توجه به اهمیت جذب سرمایه‌گذار غیردولتی در بخش بنادر تاکنون پنج هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال و در سازمان دولتی نیز پنج هزار و ۷۲۰ میلیارد ریال اعتبار در استان سرمایه‌گذاری شده است.

 

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر