پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۶۵۹۷۳
يکشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۸ - ۰۷:۱۹

فکرشهر: دبیر میز ملی گوجه فرنگی گفت: پارسال ۲۴۲ میلیون دلار محصول گوجه‌فرنگی به خارج از کشور صادر شده که پیش‌بینی می‌شود این میزان امسال به ۳۰۰ میلیون دلار برسد.

به گزارش فکرشهر از صداوسیما، سید حسین حسینی بیان کرد: روند افزایش صادرات گوجه‌فرنگی در کشور قابل توجه است به طوری که از ۱۵۸ میلیون دلار در سال ۱۳۹۳ به ۲۴۲ میلیون دلار در سال گذشته افزایش یافته است.

وی افزود: حجم تجارت گوجه‌فرنگی در دنیا ۹ میلیارد دلار و چشم انداز امسال ایران برای این محصول ۳۰۰ میلیون دلار است هر چند محدودیت‎های جنوب کشور عراق مشکلاتی را برای رسیدن به هدف ایجاد کرده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر افزود: کشور‌های مکزیک، هلند، اسپانیا، مراکش و کانادا عمده کشور‌های صادرکننده گوجه فرنگی و کشور‌های آمریکا، آلمان، فرانسه، انگلیس و روسیه نیز عمده وارد کننده این محصول در دنیا به شمار می‎روند.

وی گفت: براساس میزان تولید و سطح زیر کشت، ‎ عمده گوجه فرنگی کشور به ترتیب در استان‌های فارس، بوشهر، هرمزگان، خراسان رضوی و کرمان تولید می‌شود.

حسینی ادامه داد:گوجه فرنگی تولیدی استان‎های خراسان رضوی و فارس در مقطعی که بدست می‎آید بیشتر صرف صنایع فرآوری می‎شود، ولی گوجه تولیدی سایر استان‌ها به نوعی خارج از فصل و تامین کننده نیاز‌های کشور است.

دبیر میز ملی گوجه فرنگی اضافه کرد: در آبان ماه امسال همه گوجه‌فرنگی مورد نیاز کشور و در ماه‌های آذر و دی حداقل ۵۰ درصد این نیاز از استان بوشهر تامین و تا فروردین ماه سال بعد این استان حدود ۶۰۰ هزار تن گوجه فرنگی تولید می‌کند.

وی افزود: با چنین ظرفیتی، میز ملی گوجه فرنگی از استان هرمزگان به بوشهر واگذار شد که امیدواریم پاسخگوی این اعتماد سازمان توسعه تجارت باشیم.

حسینی با اشاره به افت قیمت گوجه‌فرنگی در ماه‌های دی و بهمن تاکید کرد: با هدف جلوگیری از ضرر و زیان کشاورزان باید این افت قیمت با لحاظ سیاست داخلی و بازنگری در قیمت پایه این محصول مدیریت شود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر