پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۶۶۹۶۹
پنجشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۷

فکرشهر: مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: با توجه به کاهش دما و سرمای هوا لازم است دامداران نسبت به تهیه پناهگاه مسقف با ضخامت مناسب برای دام های خود اقدام کنند.

به گزارش فکرشهر به نقل از صداوسیما، محمدصادق یزدان شناس افزود: پناهگاه مسقف دام‌ها را از کوران باد دور نگه می دارد. همچنین تهیه تجهیزات لازم برای بالا بردن درجه حرارت بدن دام و تامین ذخیره آب آشامیدنی مورد نیاز روزانه دام با توجه به احتمال یخ‌زدگی آب ضروری است.

وی مهمترین علائم کاهش دمای بدن در دام‌ها را یخ‌زدگی انتهای گوش‌ها، بی‌حالی و خمودگی و کاهش سرعت تنفس عنوان کرد و گفت: به طور معمول دام‌های تازه متولد که دمای بدن آنها کاهش پیدا می‌کند قادر به مکیدن شیر نیستند و مستعد بیماری‌های تنفسی و کم‌آبی بدن هستند.

یزدان شناس افزود: با توجه به اینکه آب و هوای سرد مانع رشد گوساله‌ها می‌شود در آب و هوای سرد باید انرژی بیشتری به گوساله‌ها منتقل شود زیرا گوساله‌هایی که در سرما خوب رشد نکنند در دوران بلوغ هم شیر کمتری تولید می‌کنند.

 وی گفت: خشک کردن گوساله‌ها و بره‌ها بلافاصله پس از تولد در هوای سرد، خوراندن آغوز و شیر گرم به آنها به میزان 12  تا 15 درصد وزن بدن آنها از دیگر توصیه‌ها برای مقابله با آسیب سرما به دام‌هاست.

یزدان شناس افزود: دام ها به ویژه گوسفند در شرایط سرد و یخبندان انرژی درونی خود را سریع از دست می دهند، بنابراین در هوای سرد نیاز حیوانات به انرژی برای گرم کردن بدن بیشتر می‌شود.

وی گفت: تغذیه دام ها با علوفه دارای قند، تفاله چغندر، تفاله مرکبات و ملاس مفید است و به دنبال آن می‌توان از کنسانتره یا غلاتی نظیر جو و ذرت استفاده کرد. همچنین در تغذیه دام‌ها باید فراهم کردن پروتئین، ویتامین‌ها، مواد معدنی و به ویژه انرژی اضافی مد‌نظر قرار گیرد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر