چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۶۸۱۳۴
يکشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۲:۵۶

فکرشهر: با وجود اینکه مسئولان بهداشتی و کمیته ملی مبارزه با کرونا در کشور هفته جاری را زمان اوج شیوع ویروس این بیماری اعلام کرده،اند، اما به دلیل نایاب شدن وسایل پیشگیری از این ویروس در داروخانه‌ها و مراکز توزیع مواد ضد عفونی کننده و بهداشتی استان بوشهر، مردم در این زمینه دست خالی مانده‌اند.

به گزارش فکرشهر از ایرنا، کمتر از ۲ هفته پیش که نخستین خبر شیوع ویروس کرونا در کشور اعلام شد، هجوم مردم به داروخانه‌ها، فروشگاه‌ها کالاهای پزشکی و خرید اقلام بهداشتی و ضد عفونی کننده‌ و خالی شدن این مراکز از این اقلام را درپی داشت. 

 اکنون نیز که بیش از ۱۰ روز از خبر می گذرد و مسئولان کمیته ملی مبارزه با کرونا و مسئولان بهداشتی هفته جاری را اوج شیوع ویروس این بیماری در کشور اعلام کرده‌اند و بیشتر اقلامی که مردم برای پیشگیری از این ویروس تهیه کرده‌اند به اتمام رسیده‌است اما همچنان داروخانه‌ها و مراکز فروش استان بوشهر خالی از ماسک، ژل، دستکش و مایع ضد عفونی کننده‌است.

این درحالی است که براساس اظهارات رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر تاکنون موردی از ابتلا به ویروس کرونا در این استان گزارش نشده‌است ولی با توجه به درگیر شدن چهار استان‌ همسایه با این بیماری احتمال سرایت آن به این استان نیز بالا است.

 برخی داروخانه‌ها در استان بوشهر  باتوجه به تعدد مراجعه کنندگان برای تهیه اقلام یاد شده در  ورودی خود به نصب اطلاعیه‎های با مضمون "ماسک نداریم"، "وسایل کرونایی نداریم" اقدام کرده‎اند.

بر در یکی از داروخانه‎ها نیز اطلاعیه‌ه‏ای مبنی بر ممنوع شدن عرضه انواع ماسک در داروخانه‏‌ها و واگذاری عرضه آن به مراکز هیات‏‌های امنایی درج شده‌است.

نبود اقلام و وسایل مورد نیاز برای پیشگیری و مبارزه با شیوع ویروس کرونا در استان بوشهر در کنار توصیه‏‌های متعدد رسانه‏‌ای مختلف دیداری و شنیداری در زمینه رعایت بهداشت فردی و جمعی و سرعت همه‌گیری و سرایت این ویروس باعث نگرانی مردم این استان شده‌است.

نبود ماسک در این مقطع که استان بوشهر درگیر ویروس کرونا نشده شاید نیازی غیر ضرور قلمداد شود ولی دسترسی لازم به دیگر اقلام اولیه پیشگیری و رعایت بهداشت فردی لازم است.

این درحالی است که مسئولان بهداشتی کشور در روزهای اخیر بطور مکرر در رسانه‌ها خبر از تولید و توزیع اقلام مورد نیاز بهداشت فردی به داروخانه‌ها  و دیگر مراکز عرضه آنها در رسانه‌ها می‌دهند.

مردم استان بوشهر با اشاره به ۲ خبر امیدوار کننده "راه‌اندازی خط تولید ژل ضدعفونی کننده در مرکز نوآوری و کارآفرینی دانشگاه خلیج فارس" و " تولید مایع ضدعفونی در پایگاه هوایی شهید یاسینی بوشهر" خواستار تولید انبوه و توزیع و عرضه هرچه زودتر این اقلام و مواد در مارکز فروش این استان شدند.

یک شهروند بوشهری گفت: پس از مراجعه به چندین مرکز بهداشتی درمانی و داروخانه برای تهیه ماسک موفق به دریافت آن نشدم به ناچار از تهیه این قلم کالا دست کشیده و مبتلا شدن و یا نشدنم به ویروس کرونا را به قضا و قدر واگذار کردم.

مهدی هاشمی افزود: در شرایطی که استان بوشهر تاکنون موردی از ابتلا به ویروس کرونا گزارش نشده‌است به نظر می‌‏رسد باید دقت و حساسیت بیشتری برای تداوم و پایداری وضعیت موجود انجام  شود.

وی ادامه داد: با این حال در نبود وسایل پیشگیری در شبکه‌‏های مجازی نیز مرکزهایی برای عرضه این اقلام معرفی شده‌است ولی هیچکدام از آنها رنگ واقعیت به خود نگرفته است.

دیگر شهروند بوشهری گفت: نبود اقلام پیشگیری در نگاه اول شاید امری عادی و غیر ضرور باشد ولی به طور قطع بار روانی نبود آن در بین شهروندان تاثیرهای منفی ایجاد می‏‌کند.

مهرزاد اکابریان ادامه داد: اینکه پیشگیری از مبتلا نشدن به ویروس تنها به تعطیلی مراکز آموزشی و ضدعفونی چند مکان عمومی در سطح شهر ختم شود کارساز نیست و باید در عرصه بهداشت فردی نیز اقلام مورد نیاز شهروندان تدارک و تهیه شود.

وی اضافه کرد: استان بوشهر در مقایسه با سایر استان‌‏ها مهاجرپذیری بالایی دارد و با وجود رفت و آمدهای مستمر هموطنان از استان‏‌های مختلف خطرپذیری این استان از ویروس کرونا را افزایش دهد.

اکابریان بیان کرد: با این شرایط برای مقابله با شیوع نیاز است، ساز و کار لازم توسط مسئولان تدارک دیده شود و به نارضایتی عمومی برای نبود اقلام پیشگیری خاتمه داده شود.

دیگر شهروند بوشهری گفت: با مبتلا شدن احتمالی فردی به ویروس کرونا در بوشهر با تداوم روند کنونی نبود ماسک بدون شک این ویروس با سرعت بالایی شمار قابل توجهی از شهروندان را درگیر خواهد کرد.

معصومه نعمتی زاده افزود: با این شرایط به نظر می‎رسد باید روند تامین اقلام پیشگیرانه از کرونا سرعت بیشتری به خود بگیرد زیرا براساس اخبار اعلام شده هفته فرارو پیک فعالیت این ویروس در کشور است و باید مبارزه با این پدیده با جدیت و اهتمام ویژه‌‏ای دنبال شود.

دیگر شهروند بوشهری گفت: برای موارد پرلمسی همانند دکمه آسانسورها، دستگیره در و شیرهای آب نیاز به ضدعفونی آنها است که در مراجعه به مراکز متعدد موفق به تامین مایع ضدعفونی کننده نشدم.

آرمان تنگستانی افزود: در نبود وسایل ابتدایی پیشگیری به نظر همه توصیه‏‌ها برای این مهم بی فایده است زیرا هر مبارزه‌‏ای اسباب و ساز و کار خاص خود را دارد و همین امر می‏‌طلبد محلول‏‌های ضدعفونی کننده بزودی به شهروندان عرضه شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: تا  ۹ اسفند ماه جاری هیچ مورد مثبت کرونا در بوشهر گزارش نشده اما چون هر چهار استان همسایه‌ این استان (خوزستان، فارس، کهگیلویه‌وبویراحمد و هرمزگان) درگیر این ویروس شده‌اند استان بوشهر هم درگیر خواهد شد.

دکتر سعید کشمیری افزود: باید خونسرد باشیم و با خودمراقبتی، رعایت بهداشت فردی و جمعی، سفر نکردن، نرفتن به مراسم ترحیم و عروسی، مهمانی‌ها ، باشگاه‌ها و محل‌های تجمع جلوی شیوع کرونا را بگیریم.

وی ادامه داد: کرونا مانند آنفلوآنزا و سرماخوردگی است، اما چون سرعت انتقال آن بالا است و به اندازه کافی دارو ندارد، باید بیشترین تلاش ما برای پیشگیری از آن باشد.

کشمیری ادامه داد: در زمینه الکل ۷۰ درصد استان بوشهر خط تولید دارد و برای تامین آن مشکلی متوجه شهروندان بوشهری نیست.

وی افزود: یک کارخانه تولید الکل با وضعیت نیمه تعطیل و قابلیت تولید موادضدعفونی کننده در استان بوشهر وجود دارد که با حمایت‎های استاندار بزودی با همه ظرفیت فعال خواهد شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر اظهار داشت: در ارتباط با تامین ماسک نیز یک محموله در سازمان اموال تملیکی این استان وجود دارد که بزودی به داروخانه تحویل داده خواهد شد.

کشمیری بیان کرد: برای تامین ماسک بیمارستان‏‌ها و سایر مراکز درمانی نیز یک محموله در راه ارسال استان بوشهر است و جای نگرانی برای این موضوع وجود ندارد.

ویروس کرونا که رسما کووید – ۱۹ نام دارد، نخستین بار در شهر ووهان چین شناسایی شد تا کنون به حدود ۵۰ کشور سرایت کرده و سازمان بهداشت جهانی را برآن داشته است تا وضعیت فوق العاده اعلام کند.
به گزارش ایرنا، آمار ابتلای قطعی به ویروس کرونا در ایران تا ظهر جمعه (نهم اسفند ماه) به ۳۸۸ نفر و فوت ناشی از آن در مجموع به ۳۴ نفر رسیده‌است همچنین۷۳ نفر از مبتلایان بهبود یافته‌اند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر