پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر: رییس کل دادگستری استان بوشهر گفت: جامعه دچار بیماری مزمن کثرت جرایم و تخلفات شده است که برای کاهش این معضل دستگاه های مسوول باید از تکنیک های روز دنیا در اجرای ماموریت ها بهره گیرند.به گزارش فکرشهر، روابط عمومی دادگستری استان بوشهر روز یکشنبه به نقل از حیدر بحرانی در جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم استان بوشهر اعلام کرد: حاصل کثرت تخلفات افزایش سال به سال و حتی روز به روز پرونده ها در دستگاه قضایی و وارد آمدن فشار بیش از حد به قوه قضاییه است که برای برون رفت از این وضعیت همه باید در درمان این بیماری تلاش کنند.
کد خبر: ۷۲۳۱
دوشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۳ - ۰۱:۵۰

فکرشهر: رییس کل دادگستری استان بوشهر گفت: جامعه دچار بیماری مزمن کثرت جرایم و تخلفات شده است که برای کاهش این معضل دستگاه های مسوول باید از تکنیک های روز دنیا در اجرای ماموریت ها بهره گیرند.

به گزارش فکرشهر، روابط عمومی دادگستری استان بوشهر روز یکشنبه به نقل از حیدر بحرانی در جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم استان بوشهر اعلام کرد: حاصل کثرت تخلفات افزایش سال به سال و حتی روز به روز پرونده ها در دستگاه قضایی و وارد آمدن فشار بیش از حد به قوه قضاییه است که برای برون رفت از این وضعیت همه باید در درمان این بیماری تلاش کنند.

وی یادآورشد: باید با رویکرد بهداشت قضایی، سلامت حقوقی و مشارکت همه جانبه توام با احساس مسوولیت همه سازمانها و و نهادهای در امر حاکمیت با اصلاح مبادی ورودی جرایم، از وقوع جرم جلوگیری شود‏.

رییس کل دادگستری استان بوشهر اضافه کرد: اگر سیستم ها و دستگاه های پولی و بانکی، سیستم نقل و انتقالات، نظام بازرگانی و تجاری کشور گمرکات، شهرداری ها و پروانه های ساختمانی و تغییرکاربری، سازمان ثبت، انواع مالکیت ها و بسیاری از ساختارهایی که حقوق مردم از آن نشات می گیرد، دارای نقص باشد و از روش ها و فنآوری های نوین درآن استفاده نشود سبب تضییع حقوق مردم، شکل گیری تخلفات و در نهایت تشکیل پرونده های متعدد و سرازیر شدن آنها به قوه قضاییه می شود.‏

بحرانی اظهارداشت: موضوع فرهنگ سازی، مسوولیت شناسی، مسوولیت پذیری و مجاهدت همه دلسوزان نسبت به نظام اسلامی می تواند مفید، موثر و بازدارنده باشد.

وی گفت: توجه به مفاهیم بلند اسلامی، کرامت، آزادی و آزادگی انسان ها نیز نقش بی بدیلی درسلامت انسانها و جامعه ایفا می کند.

رییس کل دادگستری استان بوشهر افزود: هرچند در اصل 156 قانون اساسی پیشگیری از وقوع جرم به عنوان یکی از وظایف دستگاه قضایی معرفی شده است اما این تصریح ،تصریح مانعی نیست که بقیه قوا را از ورود به این مهم معاف ساخته باشد بلکه منظور قانونگذار از درج این بند از شرح وظایف فقط در مقام بیان این امر بوده که دستگاه قضایی باید پیشگیری را مدیریت کند و پیشگری یک رسالت همگانی و تکلیف فرا قوه ای است.

وی گفت: در برنامه پنج ساله پنج و در سند چشم انداز بیست ساله بر تکلیف فرا قوه ای اصل پیشگیری از وقوع جرم صراحت شده است که تحقق این مهم باید همه سازمان ها و دستگاهها با دستگاه قضایی تعامل داشته باشند.

بحرانی با اشاره به اینکه این تعامل جنبه جبری والزامی دارد یادآورشد: بنابراین همه مکلف هستند که وارد صحنه شوند وفضا را برای مدیریت قضایی در بحث پیشگیری مهیا کنند زیرا کنترل آسیب های بی شمار اجتماعی و نظارت بر حداقل یکهزار و 642 عنوان مجرمانه کاری است بسیار دشوار که همت تمامی قوا و افراد جامعه را می طلبد.

وی در زمینه علمی سازی فعالیت های پیشگیری از جرم گفت: امروز در همه جوامع موضوعی که باعث شده است کشورها نسبت به یکدیگر مزیت رقابتی داشته باشند منابع زیرزمینی و یا قدرت نظامی و سیاسی آن کشورها نیست بلکه خرد گرایی و توجه به علم و دانش در روند تقویت زندگی و رفاه شهروندان آن جامعه تأثیرگذار است.

رییس کل دادگستری استان بوشهر ادامه داد: بسیاری از جوامع مدرن با استفاده از خصیصه علم گرایی و مدیریت دانش به شناسایی نقاط ضعف و قوت جامعه خود پرداخته و سعی در افزایش و بالاتر بردن نقاط قوت و برطرف کردن نقاط ضعف دارند. 

وی گفت: اهتمام کشورهای صنعتی و پیشرفته دنیا به بحث نخبه پروری و جذب نخبگان از اقصا نقاط دنیا در سازمان های خود فقط به دلیل آشکار شدن اهمیت علم و توجه به مقوله دانش است.

بحرانی افزود: مقوله پیشگیری از وقوع جرم نیز از این قاعده مستثنی نیست زمانی ما می­توانیم به اثرگذاری پیشگیری از جرم امیدوار باشیم که توانسته باشیم بحث ها، چالش ها و دغدغه های موجود در این حوزه را از طریق علمی شناسایی، واکاوی و تجزیه و تحلیل کرده باشیم و به دنبال راهکارهای علمی، عملی و کاربردی جهت حل آن چالش ها و دغدغه ها به کار برده باشیم.

وی اضافه کرد: چنانچه پیشگیری از وقوع جرم و آسیب های اجتماعی با استفاده از ابزارهای علمی و بهره گیری از مسائل علمی روز باشد، شاهد کاهش چشمگیر جرائم و پرونده های ورودی به دستگاه قضایی خواهیم بود. 

بحرانی اظهارکرد: استفاده از نخبگان و صاحبنظران برای شناسایی معضلات اجتماعی و ارائه راهکارهای علمی و عملی در راستای برطرف کردن معضلات واهتمام ویژه تمامی دستگاهها، ادارات و ارگان های استان در زمینه پیشگیری از وقوع جرم با رویکرد علم گرایی، توجه ویژه به آمارهای واقعی جرائم و آسیب های اجتماعی استان و ارائه راهکار برای مبارزه با این جرائم و آسیب ها به جای نادیده گرفتن آن و پاک کردن صورت مساله، ضرورت است.

بحرانی گفت: چنانچه پیشگیری از وقوع جرم و آسیب های اجتماعی با استفاده از ابزارها و مسایل علمی روز باشد، شاهد کاهش چشمگیر جرائم و پرونده های ورودی به دستگاه قضایی خواهیم بود. 

فرمانده انتظامی استان بوشهر گفت: بررسی آماراز ابتدای امسال تاکنون بیانگر کاهش جرایم خشن و اشراف اطلاعاتی پلیس در این استان دارد.

سردار حیدرعباس زاده افزود: پلیس آمادگی دارد با تمام توان و امکانات نظم و امنیت مردم را به نحو احسن تامین کند و اشراف اطلاعاتی پلیس مانع از انجام هرگونه خلل امنیتی خواهد شد.

وی اظهارداشت: وضعیت امنیتی، انتظامی، اجتماعی و ترافیکی دراستان بوشهر قابل قبول است و هنوز جرایم خشن 30درصد کاهش دارد.

فرمانده انتظامی استان بوشهر یادآورشد: سرقت و تصادف های منجر به فوت درون و برون شهری نیز به ترتیب در استان بوشهر 9و 10درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل تاکنون کاهش نشان می دهد. 

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر