پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر: سایت محل دفن زباله در بندر بوشهر که در جاده منتهی به نیروگاه اتمی واقع است، زخمی 35 ساله که برچهره این شهر نشسته و ضرورت تسریع درانتقال آن با توجه به راه اندازی کامل و بازدید های مکرر مسوولان و شخصیت های داخلی و خارجی از این نیروگاه و مضاعف شده است.به گزارش فکرشهر، شماری از ساکنان در کمپ های مسکونی نیروگاه اتمی بوشهر که خواستند نام آنان در خبر فاش نشود با اعتراض به وضعیت محل دفن زباله شهری بوشهر می گویند: تخلیه زباله های شهر بوشهر در حریم جاده منتهی به این نیروگاه، سلامت ساکنان کمپ های در این منطقه را تهدید می کند. 
کد خبر: ۷۵۳۹
پنجشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۳ - ۰۱:۳۵

فکرشهر: سایت محل دفن زباله در بندر بوشهر که در جاده منتهی به نیروگاه اتمی واقع است، زخمی 35 ساله که برچهره این شهر نشسته و ضرورت تسریع درانتقال آن با توجه به راه اندازی کامل و بازدید های مکرر مسوولان و شخصیت های داخلی و خارجی از این نیروگاه و مضاعف شده است.

به گزارش فکرشهر، شماری از ساکنان در کمپ های مسکونی نیروگاه اتمی بوشهر که خواستند نام آنان در خبر فاش نشود با اعتراض به وضعیت محل دفن زباله شهری بوشهر می گویند: تخلیه زباله های شهر بوشهر در حریم جاده منتهی به این نیروگاه، سلامت ساکنان کمپ های در این منطقه را تهدید می کند. 

آنان افزودند: دفع و سوزاندن غیربهداشتی زباله های شهری بوشهردرحریم جاده منتهی به نیروگاه اتمی بوشهر، باعث شیوع بیماری دربین دانش آموزان و ساکنان کمپ های مسکونی و کارکنان نیروگاه اتمی می شود. 

یک دانش آموز مدرسه نور کمپ مروارید نیروگاه اتمی بوشهر گفت: درحالی که معلمان و والدینم تاکید دارند که زباله نباید درخیابان و محل سکونت افراد ریخته شود، تخلیه زباله شهری در حریم جاده نیروگاه مشکلات جدی برای ما دانش آموزان ایجاد کرده است. 

وی اظهارداشت:بوی بد زباله ها و دود ناشی از سوزاندن آنها به دلیل فاصله کم محل تخلیه باکمپ مسکونی و مدارس این منطقه، باعث شده نتوانیم براحتی تنفس کنیم. 

یکی از ساکنان کمپ های مسکونی نیروگاه اتمی بوشهر گفت: چند سال است که درکمپ مسکونی نیروگاه اتمی ساکن هستم و دراین مدت بوی آزاردهنده زباله همواره آرامش زندگی من و خانواده ام و دانش آموزان مدارس این منطقه را سلب کرده است. 

وی افزود: هم اینک روزانه ده ها خودرو زباله های شهر بوشهر را درمحدوده وسیعی نزدیک محل مسکونی این منطقه به صورت غیر اصولی تخلیه می کنند. 

این شهروند اظهارداشت: به دلیل مبتلا بودن به بیماری قلبی وضعیت غیر بهداشتی دفن و حمل زباله مشکلات زیادی برایم ایجاد کرده است. 

وی اضافه کرد: محل تخلیه زباله باعث تجمع سگ های ولگرد، تکثیر حشرات موذی و شیوع برخی بیماری ها در این منطقه شده است. 

این شهروند یادآورشد: درزمانی که زباله ها توسط افراد غیرمسوول آتش زده می شود دود و مه غلیظ مانع از دید کامل رانندگان خودروهای عبوری از نیروگاه تا مرکز شهر بوشهر می شود که این امر باعث افزایش تصادف بویژه برخورد با سگ های ولگرد می شود و رها شدن لاشه این حیوانات نیز بر مشکلات یادشده می افزاید. 

یک مسوول نیز که به اتفاق خانواده اش دریکی از کمپ های مسکونی نیروگاه ساکن است باانتقاد از وضعیت موجود گفت: با وجود وعده های مکرر مسوولان استان بوشهر در سال های اخیر برای حل این مشکل عمومی، تاکنون اقدامی صورت نگرفته است. 

وی افزود: هم اینک چندین هزار نفر از کارشناسان به اتفاق خانواده های خود در کمپ های مسکونی نیروگاه سکونت دارند که انواع بیماری ها سلامت آنها را تهدید می کند. 

این مسوول اظهارداشت: نیروگاههای اتمی به دلیل اینکه از آنها به عنوان انرژی پاک یاد می شود در بهترین مناطق شهری قرار دارند اما نیروگاه اتمی بوشهر کنار زباله دان این شهر واقع شده است. 

وی یادآورشد: علاوه بر حضور کارشناسان روسی در نیروگاه اتمی سالانه گروه های مختلف از جمله خبرنگاران رسانه های خارجی از نیروگاه اتمی بوشهر بازدید می کنند، وضعیت موجود زیبنده نیست. 

مدیرکل محیط زیست استان بوشهر گفت: هم اکنون 4 درصد زباله های تولیدی در استان بوشهر بازیافت، 2 درصد در دریا تخلیه و 2 درصد دیگر نیز کمپوست می شود.

کمپوست به بقایای گیاهی ، حیوانی، زباله های شهری و یا لجن فاضلاب اطلاق می شود که تحت شرایط پوسیدگی قرار گرفته باشند به گونه ای که مواد سمی آنها از بین رفته، مواد پودر شده و شکل اولیه خود را از دست داده باشند. برای تهیه کمپوست می توان از بقایای چوب بری ها‏،زباله شهری،بقایای کشتارگاهها وکارخانه های کنسرو ماهی ، لجن فاضلاب و بقایای گیاهان غیرآوندی نیز استفاده کرد. به طور معمول کمپوست برای تقویت خاک و یا به عنوان کود حیوانی مورد استفاده قرار می گیرد. 

حسین دلشب افزود: همچنین 24 درصد زباله ها دپو موقت، 32 درصد سوازنده و 36 درصد نیز دفن می شوند.

وی اظهارکرد: در برخی شهرستان ها زباله ها به صورت سنتی و غیربهداشتی دفن و بازیافت می شوند و حتی در برخی مناطق شاهد تفکیک غیربهداشتی و چرای دام در محل دفن زباله هستیم.

دلشب ادامه داد: محل کنونی دفع زباله شهر بوشهر در حومه جنوب شرقی این شهر و بسیار نامناسب و غیربهداشتی است به گونه ای که شیرابه های زباله ها به طور گسترده ای درمحیط پخش می شود و این امر علاوه بر مسائل بهداشتی و زیست محیطی چهره منطقه را زشت کرده است.

مدیرکل محیط زیست استان بوشهر گفت:درمناطقی از این استان هنوز زباله ها سوزانده می شود ودی اکسید کربن ناشی از سوختن زباله ها که در نزدیکی برخی از مناطق مسکونی انجام می شود، بسیار خطرناک است.

دلشب افزود: همچنین جمع آوری پسماندهای پزشکی همراه با سایر پسماندها و تخلیه و پخش این پسماندها در محیط بسیار مشکل ساز شده است و هیچ دستگاه و نهادی متولی جداسازی آنها از پسماندهای خانگی و شهری نیست.

وی ادامه داد:با توجه به نبود نظارت بر جمع آوری و دفع پسماندهای پزشکی و بیمارستانی، مسوولان باید ساماندهی و مدیریت این پسماندها را بجد پیگیری کنند. 

دلشب با اشاره به رهاسازی زباله در جاده ها ادامه داد: راهداری ها در مدیریت پسماند حریم جاده ها و اماکن بین راهی باید با بخشداری ها همکاری کنند.

وی بیان کرد: طبق قانون برنامه پنجم توسعه ، شهرهای ساحلی و شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت برای مدیریت پسماند شهری موظف هستند تا پایان برنامه پسماندهای خود را با روش های نوین و فناوری های جدید انجام دهند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: اطلاع رسانی و آگاه سازی مردم در زمینه تفکیک زباله در مبدا و نحوه دفع پسماندها بسیار مهم است و صدا و سیما نقشی بسیار مهم در این زمینه دارد.

دلشب ادامه داد: دستگاه های اجرایی هم برای اطلاع رسانی و آموزش مردم باید برنامه های مناسبی طراحی و اجرا کنند.

معاون عمرانی استانداری بوشهر گفت: وضعیت دفن زباله در استان بوشهر نامطلوب است و برای دفن زباله به صورت بهداشتی مطالعه دقیق و کارشناسی شده ای لازم است.

شاپور رستمی افزود: با توجه به این که روزانه بیش از یکهزار و 100تن زباله در بوشهر تولید می شود، تعیین محلی برای دفن زباله دراین استان ضروری است.

وی اضافه کرد: ساماندهی وضعیت پسماند در حفظ سلامت جامعه نقشی بسیار اساسی دارد و باید مورد توجه و نظارت بیشتر مدیران ذی ربط قرار گیرد.

رستمی ادامه داد: طبقه‎بندی دقیق پسماندها براساس استانداردهای ملی و بین‎المللی مهم و ضروری است.

وی بیان کرد: ردیابی مستمر وضعیت پسماندها از مرحله تولید تا مرحله دفع می تواند در کاهش آلودگی محیط زیست تاثیربسیار چشمگیری داشته باشد.

معاون امور عمرانی استاندار بوشهر گفت: با توجه به میزان و حجم زباله تولیدی در استان بوشهر مهم ترین برنامه های مدیریت پسماند دراین استان اجرای عملیات دفن بهداشتی زباله و نخاله های ساختمانی است.

وی اظهار کرد: با توجه به این که دفن زباله به صورت دقیق و اصولی یکی از مهم ترین عوامل در حفظ پاکیزگی محیط زیست است، تعیین مکانی برای این مهم یک ضرورت است.

رستمی گفت: با توجه به تولید انرژی برق، تولید مصالح ساختمانی سبک، تولید کود کشاورزی و دیگر محصولات از بازیافت، زباله را به عنوان طلای کثیف نام گذاری کرده اند.

معاون امور عمرانی استانداری بوشهر افزود: ایجاد کارخانه و محل دفن زباله به صورت بهداشتی در هر نقطه ای نه تنها مشکلات زیست محیطی ندارد بلکه زمینه ایجاد اشتغال، تولید انواع محصولات و رونق اقتصادی را در منطقه در پی دارد.

معاون عمرانی استاندار بوشهر گفت: عملیات احداث سایت بازیافت زباله شهرستان بوشهر و تنگستان تا پایان امسال اغاز می شود. 

رستمی افزود: براساس مطالعات و برنامه ریزی های صورت گرفته برای احداث جایگاه دفن زباله و پسماند شهرستان های بوشهر و تنگستان اقدامات لازم صورت گرفته است.

وی اضافه کرد: با احداث این سایت، مشکل پسماند شهرهای بوشهر، چغادک، عالیشهر، اهرم، دلوار و روستاهای هر دو شهرستان رفع خواهد شد.

رستمی افزود: عملیات اجرایی طرح بازیافت بر اساس طرح مصوب آنچه در شهرستان بوشهر تدوین شده بر عهده شهرداری بوشهر خواهد بود و بخشی از طرح نیز که در حوزه تنگستان است با انتخاب فرماندار تنگستان بر عهده یکی از شهرداری های آن شهرستان قرار خواهد گرفت.

معاون عمرانی استانداری بوشهر بیان کرد: براساس برنامه ریزی و مطالعات صورت گرفته آغاز عملیات اجرایی احداث سایت بازیافت این دو شهرستان تا پایان امسال شروع خواهد شد.

رستمی افزود: همچنین تعیین سرمایه گذار و پیمانکار اجرای این پروژه بر عهده معاونت عمرانی استانداری بوشهر خواهد بود.

وی تاکید کرد: مسئول فنی و نظارت بر احداث طرح بازیافت شهرستان بوشهر و تنگستان نیز بر عهده دفتر امور شهری استانداری بوشهر است.

شهردار بوشهر گفت: روزانه دو تن زباله عفونی از بیمارستان ها و 10 آزمایشگاه طرف قرارداد با شهرداری بندر بوشهر جمع آوری و دفن می شود.

سعید آزادشهرکی افزود: دفن زباله های عفونی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و ما نیز بر اساس قرادادی که داریم نسبت به دفن زباله ها اقدام می کنیم.

شهردار بوشهر ادامه داد: بیشتر مواقع بیمارستان ها با مشکل بی خطر کردن زباله های عفونی روبرو هستند که کار دفن زباله را برای شهرداری مشکل می سازند.

آزادشهرکی اضافه کرد: اکنون لیستی از مطب پزشکان در استان تهیه کرده ایم که زباله های عفونی آنها را طی قراردادی جمع آوری و دفن خواهیم کرد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر گفت: هم اکنون وضعیت بی خطر سازی زباله های عفونی و غیر عفونی بیمارستان ها و مراکز پزشکی استان بوشهر مطلوب نیست و با مشکل روبرو هستند.

عبدالمحمد خواجه ییان افزود: در بیشتر بیمارستان ها و مراکز درمانی استان بوشهر سیستم امحا زباله های عفونی نداریم.

وی افزود: یکی از اولویت های ما در بخش بهداشت، مجهز کردن بیمارستان ها و مراکز درمانی به سیستم امحای زباله و دستگاه پشتیبان در راستای بی خطر کردن زباله های عفونی است که با اختصاص اعتبار مناسب هرچه زودتر خریداری خواهیم کرد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری بندر بوشهرگفت: روزانه در سه شیفت کاری توسط 320 نیروی سازمان پسماند بوشهر180 تن زباله از سطح شهربوشهر جمع آوری می شود. 

مسعود غلام زاده فرد اظهارکرد: میزان تولید زباله در شهر بوشهر بالاست و برخی شهروندان خارج از ساعت جمع آوری، زباله های خود را بیرون درب منزل می گذارند که باعث مشکلاتی برای شهرداری است و با توجه به وجود حیوانات باعث کثیفی محل سکونت می شود. 

وی اضافه کرد: شهروندان باید ساعت 21 زباله های خود را درب منازل و یا درمکانهای مشخص شده قرار دهند زیرا از این ساعت تا شش صبح روزبعد در سه شیفت توسط نیروهای سازمان پسماند جمع آوری می شود. 

غلام زاده فرد افزود: میزان تولید زباله هر شهروند بوشهری 900 گرم است وسالانه پنج هزار و 400 تن زباله تولید می شود که هزینه جمع آوری آنها در سطح شهربوشهر سالانه 120 میلیارد ریال است. 

مدیرعامل سازمان پسماند شهر بوشهر تاکید کرد: اگر شهروندان در کاهش تولید زباله های خانگی خود اقدام کنند این هزینه را می توان با کاهش دادن در بخش های دیگر شهری استفاده کرد. 

غلام زاده فرد ادامه داد :در سالهای گذشته طرح جامع پسماند در منطقه جائینک برای پنج شهر بوشهر، عالی شهر، دلوار، اهرم، چغادک جانمایی و از نظر شرایط محیط زیستی نیز تملک صورت گرفت ولی به دلیل یک سری مسایل و مشکلات اجرایی نشد. 

وی بیان کرد: اواخر سال گذشته منطقه ای خارج وبالاتر ازسایت جائینک برای راه اندازی سایت دفن زباله پنج شهریاد شده در نظر گرفته شد که اقدامات مطالعاتی و زیست محیطی آن در دستور کار قرار گرفته است. 

غلام زاده فرد با اعلام اینکه معاون عمرانی استاندار تسریع در اجرای این پروژه را ضروری دانسته است، گفت: در سال 88 که منطقه جائینک برای به اجرا در آورن طرح سایت و ایستگاه انتقال جانمایی شده بود با پنج میلیارد ریال اعتبار راه اندازی می شد ولی اکنون 40 میلیارد ریال برای راه اندازی این سایت نیاز است. 

وی اظهار کرد: هم اکنون زباله های شهر بوشهربه سایت دفن که درکنار جاده نیروگاه اتمی قرار گرفته که باید منتقل شود. 

غلام زاده فرداضافه کرد: در این مکان روش دفن سراشیبی زباله اجرا می شود که روش مرسوم دفن در سایر نقاط کشور است. 

مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری بندر بوشهر ، افزود: هم اینک قرارداد طرح بازیافت شهر بوشهر با یک گروه از دانشجویان بومی استان که در مقطع دکترا در حال تحصیل هستند بسته شده که قرار است به مدت شش ماه دستگاه ها و ماشین آلاتی را که دفن زباله را به حداقل برسانند وارد کرده و بخش عمده ای از زباله به بازیافت و کود تبدیل شود. 

غلام زاده فرد بیان کرد: کارخانه کنونی کمپوست شهرداری بوشهر دارای ظرفیت بسیار پایینی است و پاسخگوی زباله های جمع آوری سطح شهر برای تولید کمپوست نیست. 

وی ادامه داد: در سال 88 طرح تفکیک زباله از مبدا با انتخاب یک پیمانکار در شهر بوشهر آغاز و غرفه هایی نیز در سطح این شهر به منظور جمع آوری زباله های خشک در نظر گرفته شد ولی پیمانکاردر ابتدای کار انصراف داد و این طرح را شهرداری اجرا کرد. 

غلام زاده فرد گفت: هم اینک چهار غرفه بازیافت در سطح شهر بوشهر مشغول ارائه خدمات به شهروندان بوده و یکهزار و 700 مشترک تلفنی تفکیک از مبدا زیر مجموعه این سازمان هستند. 

وی با اعلام اینکه از اول آذر امسال این طرح به پیمانکار جدید واگذار می شود، اظهار کرد: شهروندان برای تحویل زباله های تفکیک شده خود با شماره تلفن 3335890 تماس گرفته و ماموران با مراجعه به درب منازل آنها نسبت به دریافت زباله در قبال هدایایی از طرف شهرداری به شهروندان اقدام می کنند. 

غلام زاده فرد در باره جمع آوری زباله های بیمارستانی و عفونی بیان کرد: در زمینه جمع آوری این نوع زباله ها افراد فعال در این بخش آموزشهای لازم را دیده اند و این زباله ها در سایت دیگری در کنار سایت دفن زباله شهری به وسیله آهک دفن می شوند. 

وی افزود: زباله به خودی خود گازمتان تولید می کند که خطرناک و آتش زا بوده و گاهی باعث آتش سوزی می شود که در برخی از شهرها درکشوراز این شرایط استفاده کرده وآن را به برق تولید می کنند. 

غلام زاده فرد ادامه داد: مشکل شیرابه های ناشی از زباله های جمع آوری شده نیز در طرح جدید بازیافت و با راه اندازی دستگاه های جدید برطرف خواهد شد. 

وی بیان کرد: همچنین در نظر است بر اساس قانون پسماند جمع آوری و تفکیک زباله ها توسط افراد خلاف بوده و با دیدن افراد دوره گرد که در این زمینه اقدام می کنند با آنها برخورد قانونی خواهد شد. 

منبع:ایرنا

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر