پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۷۵۸۶۵
دوشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۹

فکرشهر: در کنار تهدیدهای مختلفی که متوجه محیط زیست دریایی است، ورود پسماند به دریا تهدیدی جدی برای دریا محسوب می‌شود که باید مدیریت مناسبی در این زمینه انجام شود.

به گزارش فکرشهر از مهر، استان بوشهر دارای بیش از ۷۰۰ کیلومتر ساحل و همسایگی با خلیج فارس است که این هم‌جواری برکات بسیار زیادی را برای مردم این دیار داشته است و تعداد زیادی نیز از طریق دریا امرار و معاش می‌کنند.

طی سال‌های اخیر تهدیدهای متعددی متوجه دریا بوده است که می‌توان مهمترین آن را ورود آلودگی‌های مختلف به دریا عنوان کرد که چه به صورت پساب و پسماند و چه به صورت آلودگی‌های نفتی و … باعث تأثیر روی دریا شده است.

اکوسیستم دریا حساس است و ورود انواع آلودگی به محیط زیست دریایی خطر زیادی را هم برای گونه‌های گیاهی و جانوری موجود در دریا و هم برای انسان‌ها که از آن استفاده می‌کنند ایجاد می‌کند.

مدیریت پسماند و جلوگیری از ورود بی‌رویه پسماندها به دریا می‌تواند یکی از راهکارهای اساسی در پیشگیری از خطرات آلودگی دریایی باشد که در این زمینه باید نظارت‌ها بیشتر شود.

لزوم جلوگیری از ورود پسماند به دریا

یکی از فعالان حوزه محیط زیست دریایی اظهار داشت: علی‌رغم استفاده‌ای که انسان‌ها از دریا و برکات آن دارند، سلامت آن را حفظ نمی‌کنند و همواره شاهد تهدیدهای جدیدی علیه دریا هستیم.

محمد مهدی عرب‌زاده بیان کرد: یکی از تهدیدهای اساسی که متوجه محیط زیست دریایی شده، ورود پسماندها به دریا است که باید هرچه سریع‌تر برای مدیریت صحیح این پسماندها اقدام شود.

وی خواستار جلوگیری از ورود پسماند به دریا شد و اضافه کرد: ورود گسترده آلودگی‌ها به دریا، گونه‌های گیاهی و جانوری دریا را تهدید می‌کند و خطرات جدی برای اکوسیستم دریایی به دنبال دارد.

عربزاده تصریح کرد: فعایت‌های انسان موجب شده است تا مقادیر قابل توجهی آلاینده دریایی ناشی از منابع مختلف در محیط زیست دریایی پراکنده شود که در نهایت زیان‌های جبران ناپذیری را بر حیات دریایی وارد ساخته است.

پسماند دریایی مدیریت شود

آلودگی آب‌ها همواره موجب نگرانی دولت‌ها و مردم بوده و برای مبارزه با آن لازم است دولت‌ها در سطح ملی و بین‌المللی اقدام و مشارکت کنند.

تخریب سیستم‌های دریایی و آب‌های سطحی موجب بروز صدمات غیر قابل جبرانی به محیط زیست شده است.

امروزه به دلیل استفاده زیاد از دریا و تنوع و سرعت تخلیه مواد آلاینده به دریا، توان خود پالایی اکوسیستم‌های دریایی کاسته شده و به زحمت می‌توانند اثرات ناشی از ورود چنین موادی را خنثی کنند.

آب‌های جاری و صنایعی که در کنار ساحل ایجاد شده‌اند عامل بخش عظیمی از آلودگی دریا هستند و بخش دیگر از آلودگی اکوسیستم دریایی مربوط به حفاری بستر، حمل و نقل دریایی (کشتیرانی)، نشت طبیعی نفت، ریزش‌های آسمانی‌، تماس مستقیم سطح آب با هوای اطراف و ریزش عمدی مواد به دریا است.

جمع آوری، بازیافت، پاکسازی، پردازش و دفع صحیح این مواد اثر قابل توجهی بر کاهش آلودگی دریا ناشی از حمل و نقل دریایی برجای خواهد گذاشت.

مدیریت صحیح انواع پسماندها

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر در این خصوص اظهار داشت: امروزه یکی از آلوده‌کنندگان دریاها، پسماندها هستند که باعث ایجاد آلودگی‌های محیط زیست می‌شوند.

فرهاد قلی‌نژاد اضافه کرد: مدیریت پسماندها در راستای جلوگیری از ورود پسماندها به اکوسیستم‌های آبی نظیر رودخانه‌ها، تالاب‌ها و دریا ضروری است.

وی گفت: ورود پسماندها موجب آلودگی اکوسیستم‌ها و آسیب جدی به زیستگاه‌ها می‌شود و امروزه ورود پسماندها به دریاها یکی از مهم‌ترین منابع آلوده کننده است که اثرات نامطلوبی دارد.

وی افزود: در راستای مدیریت صحیح انواع پسماندها اعم از خانگی و صنعتی نظارت‌های لازم از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر وفق قانون مدیریت پسماندها انجام می‌گیرد.

نظارت بر پسماندها در اسکله‌ها و بنادر

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر بیان کرد: نظارت بر پسماندها در اسکله‌ها و بنادر استان در سال ۹۹ به طور جدی آغاز و اسکله‌ها مورد بازدید و از متولیان اسکله‌های صیادی و تجاری درخواست شده است برنامه مدیریت پسماندهای خود را به اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر اعلان کنند.

وی ادامه داد: پاکیزگی اسکله‌ها علاوه بر جلوگیری از ورود پسماندها به دریا، به دلیل ضرورت رعایت بهداشت مواد غذایی ضروری است.

به گزارش خبرنگار مهر، ورود پسماندها به دریا علاوه بر خطراتی که برای اکوسیستم دریا دریا دارد، سلامت انسان‌ها خصوصاً ساحل‌نشینان و فعالان حوزه دریای را نیز تهدید می‌کند که مدیرتی صحیح در این حوزه بسیاری از خطرات را رفع می‌کند.

در همین راستا اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر از همه بنادر و اسکله‌ها درخواست کرده است که مدیریت اصولی پسماندها را با جمع آوری و انتقال پسماندها به محل‌های مطلوب اجرایی کنند.

 

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر