پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۸۷۶۸۷
يکشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۸

فکرشهر: مدیرکل سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی استان بوشهر گفت: تاکنون ۵۰۰ خانوار مددجو به صورت خود اظهاری در سامانه حمایت از زندانیان این استان ثبت نام کرده‌اند.

به گزارش فکرشهر، رضا مقبلی قرائی روز یکشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: براساس تاکید رئیس قوه قضائیه در مجازات باید فقط شخص مجرم مجازات شود و خانواده ایشان بیگناه هستند و نباید متضرر شوند؛ براین اساس خانواده زندانیان همواره باید مورد توجه قرار گیرند.

وی بیان کرد: براین اساس خانواده زندانیان پس از ثبت نام و بارگذاری اطلاعات خود در این سامانه از سوی مددکاران انجمن حمایت از زندانیان راستی آزمایی و وسع سنجی و به کنداکتورهای کمیته امداد، بهزیستی و انجمن حمایت وصل و به صورت متمرکز برای آنها شماره حساب تعریف می‌شود.

مقبلی قرائی اضافه کرد: براین اساس کمک‌های تعریف شده برای مددجویان به صورت نقدی و به صورت بسته‌های معیشتی در چهار نوبت ارائه می‌شود.

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تربیتی استان بوشهر در باره استفاده پابند الکترونیکی گفت: در اجرای سیاست‌های تحولی قوه قضائیه مبنی بر کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها سیاست پابند الکترونیک اجرا می‌شود و در این ارتباط مددجویانی که دارای شرایط خاصی هستند از جمله اینکه یک چهارم حبس خود را تحمل و حضور آنها در جامعه برای شهروندان مشکلی ایجاد نمی‌کند، می‌توانند حبس خود را به صورت پابند الکترونیک تحمل کنند.

وی یادآور شد: استفاده از پابند الکترونیک، مجازات سالمی به شمار می‌رود که فرد می‌تواند ضمن اینکه به معیشت خود رسیدگی کند، تحت نظارت سامانه الکترونیک زندان نیز باشد.

مقبلی قرائی افزود: در زمان حاضر این طرح با  ۷۰ پابند الکرونیک در استان آغاز شده و ۵۰ نفر از این سامانه استفاده می‌کنند و براساس سیاست جدید در سال پیش رو چندین برابر این آمار توسعه پیدا می‌کند.

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی استان بوشهر در مورد طرح پایش پرونده زندانیان گفت: همه پرونده‌های زندانیان مورد پایش قرار گرفت و این استان در این زمینه رتبه ۶ کشور و در زمینه بازدید قضات از زندان‌ها نیز رتبه دوم کشور را کسب کرده‌است.

به گفته مقبلی قرائی سال گذشته ۶۰۰ نفر از مددجویان مشمول تخفیف‌های قانونی از جمله آزادی مشروط، تعلیق، آزادی پایان حبس، رای باز و شناسایی بیماران و استفاده از ظرفیت توبه شدند.

وی یادآور شد: سال گذشته با دعوت از شاکیان خصوصی و جلب رضایت آنها ۱۹ نفر از محکومان به قصاص از چوبه دار نجات یافتند.

مقبلی قرائی با تاکید بر سیاست احیاگری زندانبانی اسلامی گفت: سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی در این ارتباط طرح ستاد راهبری شهید لاجوری با عنوان دوباره زندگی را با مشارکت جامعه به معنی خیران، گروه‌های جهادی، سازمان‌های مردم نهاد و خیریه‌ها را تعریف کرده و در حوزه اشتغال، آزادی زندانیان جرائم غیر عمد، کتاب و کتابخوانی، ترویج فرهنگ و سیره شهدا و استفاده از ظرفیت هیات‌های مذهبی، ورزش و بهسازی و زیباسازی محیطی زندان‌ها آغاز شده‌است.

وی افزود: در همین ارتباط از همه آحاد جامعه دعوت می‌شود برای اصلاح و بازسازگاری اجتماعی زندانیان ورود تا پس از شناسایی و استفاده از این ظرفیت شاهد بازگشت شرافت مندانه و عزت مندانه مددجویان به جامعه باشیم.

مقبلی قرائی یادآور شد: ۵۴ درصد از محکومان و مددجویان زندان‌های استان بوشهر برای آنها اشتغال مولد، هدفمند و پایدار ایجاد شده تا از این طریق دارای درآمد می‌شوند و درآمد آنها در اختیار خانواده زندانیان قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: براساس برنامه ریزی انجام شده قرار است ۸۰ درصد محکومان امسال زیر پوشش اشتغال مولد و پایدار قرار گیرد و در بخش‌های کشاورزی، آبزی پروری، دامپروری و بخش خصوصی و کارگاه‌های موجود در زندان مشغول به کار شوند.

 مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی استان بوشهر گفت: همچنین یکهزار و ۲۴۰ کارت مهارت در ۲۲ رشته بدون نام زندان صادر شده و می‌توانند از تسهیلات استفاده کنند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر