پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۹۲۲۵۳
جمعه ۱۸ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۹

فکرشهر: سخنگوی وزارت دفاع آمریکا با بیان اینکه از اوضاع امنیتی افغانستان و پیشرفت های طالبان آگاه هستیم، اظهار داشت: گفتگوها با کشورهای همسایه در حال انجام و پیشرفت است.

به گزارش فکرشهر از ایرنا، جان کربی سخنگوی پنتاگون در نشست خبری افزود اگرچه در سراسر خاورمیانه دسترسی به برخورد سریع در صورت لزوم با یک گروه داریم اما داشتن نیروهای نزدیک به افغانستان گزینه های بیشتری به فرماندهان می بخشد.

این مقام پنتاگون گفت از همه کشورهای منطقه می خواهیم صلح، امنیت و ثباتی را که ما برای افغان ها می خواهیم و مذاکره به رهبری افغانستان که منجر به یک توافق سیاسی می شود، بخواهند.

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا تصریح کرد ادامه تلاش برای حل و فصل سیاسی مذاکره برای این جنگ بسیار مهم است.

کربی اضافه کرد نیروهای امنیتی افغانستان دارای سلاح های مدرن از جمله یک نیروی هوایی توانمند ، آموزش و کارکنان کافی برای تأمین امنیت برخوردار هستند و آمریکا همچنان تجهیزات لجستیکی به افغانستان ارائه می دهد.

سخنگوی پنتاگون در عین حال گفت: این به اراده دولت افغانستان بستگی دارد که برای ایجاد یک صلح سیاسی پایدار به منظور ایجاد صلح ، امنیت و رفاه برای کل ملت خود مذاکره کند.

این مقام وزارت دفاع آمریکا با حمایت از تصمیم جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا برای خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان گفت: عقب نشینی نیروها به ایالات متحده اجازه می دهد تا روی تهدیدات تروریستی و ملی که در حال گسترش در سطح جهانی هستند، به ویژه در آفریقا متمرکز شود.

ابراز نگرانی از حملات به کارکنان آمریکا در عراق و سوریه

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا همچنین از حملات اخیر به نظامیان و کارکنان آمریکایی در عراق و سوریه ابراز نگرانی عمیق کرد و گفت: این یک تهدید جدی است.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا عصر پنجشنبه به وقت محلی در سخنانی با دفاع از خروج نظامیان کشورش از افغانستان با بیان اینکه حاضر نیست یک سرباز دیگر به افغانستان اعزام کند، گفت: تسلط طالبان بر افغانستان حتمی نیست و دولت افغانستان مانند هر دولتی دارای نیروهای نظامی و تجهیزات است.

جو بایدن در سخنانی در کاخ سفید درباره خروج نیروهای نظامی آمریکایی از افغانستان با بیان اینکه باقی ماندن ما در افغانستان یعنی تلفات بیشتر در صفوف سربازان آمریکایی افزود: من نسل دیگری از آمریکایی ها را به جنگ در افغانستان نخواهم فرستاد.

رئیس جمهوری آمریکا اضافه کرد: پس از ۲۰ سال، حدود یک هزار میلیارد دلار برای آموزش و تجهیز صدها هزار نیروی افغان شده دو هزار و ۴۴۸ آمریکایی کشته و ۲۰ هزار و ۷۲۲ نفر از آنها زخمی شدند.

پایان ماموریت نیروهای آمریکا تا ۳۱ اوت

وی با بیان اینکه فرماندهان نظامی خواستار خروج سریع از افغانستان شدند، اظهار داشت: تجربه ٢٠ سال جنگ به ما ثابت کرده است ادامه جنگ حتی تا ٢٠ سال دیگر نیز راه حلی برای بحران افغانستان نیست. مأموریت نیروهای نظامی آمریکا از افغانستان تا ۳۱ اوت (۹ شهریور) پایان می‌یابد.

بایدن در توجیه دو دهه حضور نظامی آمریکا در افغانستان تصریح کرد: اهداف ما در افغانستان محقق شدند. ورود ما به افغانستان برای نابودی بن لادن و تضعیف القاعده بود که هر دو هدف محقق شدند.

رئیس جمهوری آمریکا با بیان اینکه مردم افغانستان باید سرنوست کشورشان را تعیین کنند، گفت: رهبران افغان باید برای تعیین سرنوشت کشورشان دور هم جمع شوند. تنها راه تحقق صلح در افغانستان همزیستی با طالبان است.

بایدن در عین حال گفت ارزیابی اطلاعاتی ای که نشان دهد دولت افغانستان در مقابله با طالبان شکست خواهد خورد، وجود ندارد. آمریکا به حمایت نظامی و غیرنظامی خود ادامه خواهد داد و حضور دیپلماتیک خود در این کشور را حفظ خواهد کرد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر