چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
مدیرکل بهزیستی استان بوشهر در نشست خبری در پاسخ به سوالات «فکرشهر» مطرح کرد:
فکرشهر: افزایش ۱۰ درصدی خشونت های خانگی در دوران کرونا/ پسر و دختر فراری نداریم/ آمار خودکشی با پزشکی قانونی و علوم پزشکی است/ سرنوشت کودک آزاردیده در کارواش در بوشهر و فرد خاطی/ زباله گردها و مسوولیت شهرداری/ روند ساماندهی کودکان کار/ درباره مرکز ترک اعتیاد برازجان/ در وضعیت کرونا، همه مراکز ما سفید ماندند/ آماری از معلولیت های استان/ مسوولیت مهدکودک ها با آموزش و پرورش است
کد خبر: ۹۲۸۴۳
يکشنبه ۲۷ تير ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۲

فکرشهر ـ مصطفی محمدزاده فرد: مدیرکل بهزیستی استان بوشهر می گوید شاهد افزایش ۱۰ درصدی تماس های مبنی بر خشونت خانگی در دوران کرونا هستیم، در استان پسر و دختر فراری نداریم، آمار و ارقام خودکشی را پزشکی قانونی و علوم پزشکی می‌توانند گزارش دهند، کودکان کار با کودکان خیابانی متفاوند، مسوولیت زباله گردها با شهرداری است و فرد کودک آزار بوشهری در زندان است و بهزیستی رضایت به آزادی اش نداده است. 

افزایش ۱۰ درصدی خشونت های خانگی در دوران کرونا

«علیرضا حاجیونی» که در نشست خبری به مناسبت چهل و یکمین سالگرد تاسیس سازمان بهزیستی سخن می گفت، در پاسخ به سوال «فکرشهر» درباره میزان خشونت های خانگی با توجه به نقش مشاوره ای و رسیدگی بهزیستی در این زمینه و مقایسه آن با سال گذشته، توضیح داد: در حوزه خشونت، ما فقط آمار کسانی را داریم که به مراکز ما مراجعه می کنند و میزان کل خشونت ها را اطلاع نداریم؛ ولی شاهد افزایش ۱۰ درصدی تماس تلفنی مبنی بر خشونت خانگی در دوران کرونا هستیم، هر چند مشخص نیست که تبلیغات بهزیستی برای شماره تماس ۱۴۸۰ باعث این افزایش بوده و مردم بیشتر با این راه آشنا شده اند و یا نیاز به مشاوره بیشتر شده که در نتیجه تاثیر کرونا بوده است.
وی ادامه داد: از جمع این ۱۰ درصد افزایش خشونت نیز، کم تر از ۲ درصد مربوط به خشونت فیزیکی بوده است؛ البته گزارش های غیر رسمی داشتیم که خشونت بین خانواده در دوران کرونا بیشتر شده، اما آمار رسمی نداشته ایم و میزان افزایش خشونت فیزیکی نیز، کمتر از دو درصد را نشان می دهد.

پسر و دختر فراری نداریم

دکتر حاجیونی در پاسخ به سوال دیگر «فکرشهر» درباره دختران فراری و یا پسران فراری در استان بوشهر نیز گفت: خوشبختانه در استان، ما تاکنون پسر فراری و دختر فراری نداشته ایم و از استان های دیگر هم به استان بوشهر کسی فراری نبود که بخواهد به مراکز ما مراجعه کند.
وی ادامه داد: هر چند اگر چنین مواردی نیز پیش بیاید، در بهزیستی استان بوشهر این امکان را داریم که از آن ها محافظت کنیم و اگر مورد تهدید افراد نزدیکشان قرار بگیرند، تحت الحفظ خدمات وکالتی و قضایی برای آن ها انجام می شود و در تمام این مدت از آن ها نگهداری می شود تا رای دادگاه صادر شود.

آمار خودکشی با پزشکی قانونی و علوم پزشکی است

مدیرکل بهزیستی استان بوشهر درباره خودکشی ها در استان بوشهر نیز گفت که «آمار و ارقام خودکشی را پزشکی قانونی و علوم پزشکی می‌توانند گزارش دهند و ما نمی‌توانیم آمار بدهیم و تنها آمار ما اقدام به خودکشی و تهدید به خودکشی است که بهزیستی به عنوان مشاور وارد عمل می شود.»

سرنوشت کودک آزاردیده در کارواش در بوشهر و فرد خاطی

علیرضا حاجیونی در پاسخ به سوال دیگر «فکرشهر» درباره سرنوشت کودکی که تیرماه ۱۳۹۸ در یک کارواش در شهر بوشهر مورد آزار قرار گرفته بود و فرد خاطی نیز توضیح داد: این کودک در مرکز بهزیستی نگهداری می شود و فرد خاطی نیز در زندان است. هر چند بسیار پیگیر این هستند و اصرار دارند که از ما رضایت بگیرند و تخفیفی برای فرد خاطی گرفته شود، ولی ما رضایت نداده ایم و معتقدیم باید مطابق قانون دوران محکومیتش را بگذراند و هر وقت دوران محکومیتش تمام شد، آزاد شود چرا که آسیب های بدنی و از آن مهم تر، آسیب های روحی که به این کودک زده، قابل بخشش نیست‌.

زباله گردها و مسوولیت شهرداری

مدیرکل بهزیستی استان بوشهر درباره زباله گردها نیز گفت: به نظر می آید پیمانکارهای شهرداری نیز چندان بدشان نمی آید که زباله گردها، این زباله ها را برایشان تفکیک و جدا کنند و حتی به نظر می آید یک مافیا پشت این زباله گردی وجود دارد چرا که خیلی از این افراد، اهل استان ما نیستند.
وی توضیح داد: یک گروه کودکان خیابانی هستند که از گویش و لهجه آن ها مشخص است که گروهی وارد استان بوشهر و شهرها می شوند و اهل استان ما نیستند و در بازه های زمانی یک ماهه و بیست روزه می آیند و عوض می شوند و مشخص است که یک مافیا و گروه پشت آن ها هستند و این زباله گردی هم همین طور است.
حاجیونی ادامه داد: بهزیستی درباره زباله گردی و کودکان کار، تنها یک پای قضیه است و بیشتر مسوولیت این امر، مربوط به شهرداری است؛ اما شهرداری ها حتی، هیچ مکانی برای یک خانم که زباله گردی و یا تکدی گری می کند، ندارند که نگهداری شود و اگه بخواهیم یک مقصر پیدا کنیم یا ارگانی را در بحث زباله گردی مقصر بدانیم، آن شهرداری است، چون وظیفه جمع آوری و نگهداری زباله گردها، با آن هاست.

روند ساماندهی کودکان کار

مدیرکل بهزیستی استان بوشهر گفت که نشست ها و جلسه های زیادی حول محور کودکان کار نیز برگزار کرده که «هم اکنون نشست های نهایی در حال برگزاری است» و موضوع باید با مراجع دوازده سیزده گانه مورد بررسی قرار گیرد.
وی ادامه داد: ما، کودکان کار را، کودکانی می دانیم که حضورشان در سطح خیابان برای کسب درآمد و پول است؛ اما کودکان خیابانی، کسایی هستند که سرپرست خانواده ای دارند و تنها برای سرگرمی و یا موارد دیگر در سطح خیابان ها هستند.
حاجیونی درباره روند ساماندهی کودکان کار نیز گفت: در مرحله اول، کودکان در مراکزی که شهرداری دارد با حکم دادستانی و همراهی نیروی انتظامی جمع آوری می شوند؛ اگر فرد خارجی است، به وزارت خارجه داده می شود که دیپورت شود یا هر کاری که وزارت خارجه صلاح می بیند؛ اگر هم آن کودک سرپرستی دارد، تعیین تکلیف می شود و اگر کودکان قابلیت آموزش فنی را دار باشند، به آن ها آموزش داده شده و به بازار معرفی می شوند برای شغل؛ و خیلی از افراد را در سطح شهر می بینیم که به تکدی گری می پردازند و مشخص است که اهل اینجا نیستند و تنها افرادی که برای بهزیستی می مانند و در مراکز نگهداری می شوند، آنهایی هستند که در هیچکدام از گروه های گفته شده قرار نمی گیرند و کودکان کار یا زنان یا سالمندانی هستند که بی هویت و بی سرپرست بوده و در مراکز آموزشی مهارت پیدا می کنند و کمک تحصیلی به آن ها تعلق می گیرد و به سمت داشتن شغل پایدار هدایت و یا در صورت داشتن اعتیاد، به مراکز ترک اعتیاد فرستاده می شوند.

درباره مرکز ترک اعتیاد برازجان

وی گفت: در سال گذشته در شهر برازجان، یک مرکز ترک اعتیاد و بازپروری را افتتاح کردیم که اولین مرکز در کل استان است که نه تنها سم زدایی و پاک کردن از اعتیاد را انجام می دهد، بلکه مهارت آموزی و ایجاد اشتغال و کمک به ایجاد مسکن برای این عزیزان را نیز در برنامه دارد.
حاجیونی ادامه داد: در این مرکز، ابتدا سه مهارت به آن ها آموزش داده می شود و مددجویانی که برای سم زدایی به آن جا می روند، به مدت یک سال می توانند خدمات مختلفی را دریافت کنند و بعد از یک سال، به باشگاه «پاک شده ها» می پیوندند و بعد از این یک سال می توانند به سطح جامعه برگردند.
وی اضافه کرد: پیش از این، مراکزی وجود داشت که بعد از ترک، مددجویان در سطح جامعه رها می شدند و هر چند هنوز یک سال از راه اندازی این مرکز در برازجان نگذشته که ما ببینیم چه اتفاقی می افتد، اما قدم بزرگی به سمت سلامت جامعه بوده است.

در وضعیت کرونا، همه مراکز ما سفید ماندند

مدیرکل بهزیستی استان بوشهر در بخش دیگری از سخنانش، گفت: در سال گذشته همه نظارت های ما آنلاین انجام می شد و همه مراکز به انجام موارد بهداشتی موظف بودند به طوری که در این وضعیت بیماری کرونا، مراکز ما، از مراکز سالمندان تا مراکز نکهداری فرزندان معلول، همگی سفید باقی ماندند.
وی، گفت که مرکز نگهداری معلولین ذهنی بالای چهارده سال را در یک بازه زمانی شش ماهه از زمان کلنگ زنی افتتاح کرده اند و افزود: در کیفیت خدمات در بین معلولین ذهنی، تغییرات اساسی داشتیم و در مراکز نگهداری بیماران مزمن، شش درصد افزایش تعداد داشتیم و چهل درصد اعتباراتش را افزایش دادیم.  

آماری از معلولیت های استان

دکتر حاجیونی گفت که «بیشترین معلولین استان بوشهر، معلولین ضایعه نخاعی حوادث ترافیکی و بعد آن، معلولیت جسمی ـ حرکتی و در جایگاه سوم، معلولین ذهنی هستند» و افزود: در یک سال گذشته در استان بوشهر، بیش از ۴۲۱ مشاوره ژنتیک برای جلوگیری از تولد فرزند معلول داشتیم.
علیرضا حاجیونی با اشاره به افتتاح «مراکز مثبت زندگی» در فضای ۴۵۰ نفری در مراکزی که بیشترین مددجو وجود دارد، گفت: کمک انجمن های خیریه به کمک بهزیستی آمد و در حالی که قبلا در شهرستان ها، ۱۰ مرکز بهزیستی داشتیم که عمدتا کارهای مددجویان در این مراکز انجام می شد، الآن با استقرار این مراکز مثبت زندگی در نقاط مختلف استان، توانستیم خدمات را به مددجویان نزدیک کنیم.
وی اضافه کرد: در این مراکز، همه پرونده ها الکترونیک هستند و می توان از راه دور برای مددجویان خدمات انجام داد و نیازی به حضور فیزیکی مددجویان نیست و تنها یک کد ملی از آنها نیاز است.

مسوولیت مهدکودک ها با آموزش و پرورش است

مدیرکل بهزیستی استان بوشهر درباره بازدید و مراقبت از مهدکودک ها نیز گفت که این مسوولیت «از بهزیستی به آموزش و پرورش واگذار شده» است و افرود: نظارت هایی ما داشتیم که باعث تداخل هایی با آموزش و پرورش می شد و بنا به تعیین تکلیف مقام معظم رهبری، این مراکز به آموزش و پرورش واگذار شد.
حاجیونی بیان داشت: ۲۰۰هزاز نفر در سطح استان بوشهر زیر پوشش بهزیستی هستند که ۳۶ هزار نفر آنان، کم توان هستند و نیاز به کمک دارند، ۱۲هزار سالمند و حدود پنج هزار نفر نیز زن سرپرست خانوار هستند.
وی گفت که «در سطح استان، در هر شهرستان، یک مرکز اورژانس اجتماعی داریم» و اضافه کرد که در بحث کاهش اعتیاد، به ۶۵۰۰ نفر توسط بهزیستی کمک شده است.
غربالگری چشم کودکان سه تا شش سال و غربالگری شنوایی نوزادان برای حدود دوازده هزار نفر، تحت پوشش قرار دادن ۵۰۰ نفر فاقد سرپرست مناسب در استان و کمک های تحصیلی، تبلت و حتی بحث آموزش مسایل بهداشتی برای آنان و کمک به حدود ۲۰۰ دانسجوی تحت پوشش در دانشگاه های دولتی و پیام نور، از دیگر اقدامات بهزیستی استان بوشهر در یک سال گذشته بود که توسط مدیرکل مطرح شد.
علیرضا حاجیونی همچنین گفت: در سال گذشته، به هزار و سیصد نفر از افراد تحت پوشش، آموزش های فنی و حرفه ای داده شد و کارت دریافت کردند و  همچنین در سال ۱۳۹۹، بر اساس تفاهم نامه ها، ۱۲۴۰ مورد اشتغال و ۲۷۲ مورد تهیه مسکن داشتیم و جمع ارقام هشت سال گذشته در بهزیستی استان بوشهر، بیش از این ها است.

 

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر