چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
رییس مرکز رشد و فناوری دشتستان در نشست خبری در پاسخ به «فکرشهر»:
فکرشهر: رییس مرکز رشد و فناوری دشتستان گفت: مرکز رشد دشتستان سال ۱۳۹۴ مجوز اصولی خود را گرفت و فعالیت خود را به طور رسمی آغاز کرد...
کد خبر: ۲۰۰۲۱۱۵
شنبه ۱۱ آذر ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۴

رییس مرکز رشد و فناوری دشتستان گفت: مرکز رشد دشتستان سال ۱۳۹۴ مجوز اصولی خود را گرفت و فعالیت خود را به طور رسمی آغاز کرد.

به گزارش «فکرشهر»، «حمید باشی» امروز شنبه ۱۱ آذرماه ۱۴۰۲ در نشست با خبرنگاران درباره روند کار و حضور شرکت‌ها در مرکز، اظهارداشت: شرکت‌ها ابتدا وارد مرکز می‌شوند و بین سه تا پنج سال زمان دارند کار‌های بازاریابی و برندینگ خود را انجام داده و سپس مستقل شوند و یا به پارک فناوری روند و بر همین اساس تاکنون ۳۶ شرکت کار خود را در مرکز رشد دشتستان آغاز کرده و پس از رشد کافی از مرکز خارج شده اند.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۲۲ شرکت مستقر داریم و ۱۱ هسته نیز در حال کار هستند و فرایند کار‌های اداری برای حضور در مراکز را می‌گذرانند.

باشی، با بیان این که «اشتغال تعهد شده مرکز رشد در سال جاری ۷۲ نفر بوده و ۵ مورد ثبت اختراع و علائم تجاری داشته ایم»، افزود: ۱۱۰۰ فضای تجاری و کارگاهی در اختیار شرکت‌ها قرار گرفته است و ۴۲ ایده تبدیل شده به محصول و دانش فنی تجاری شده نیز ۲۷ مورد استغ همچنین تسهیلات پرداخت شده ۸۰ میلیارد ریال در سال جاری بوده که در قالب تبصره ۱۶ و تسهیات بذری پارک پرداخت شده است.

رییس مرکز رشد و فناوری دشتستان بیان داشت: انتقال فناوری ۹/۷ میلیارد ریال بوده که در حال بومی سازی یکی از دستگاه‌ها است که این شرکت بر روی غذای میگو که کرم نریس است کار می‌کند.

وی اضافه کرد: مجموع دارایی شرکت‌های مستقر در دشتستان ۱۲۳۰ میلیارد ریال است.

چند حلقه برای زنجیره خرما که خود زنجیره کاملی است تعریف شده است/ ۸۰ درصد مرکز رشد دشتستان در کشاورزی خواهد بود/ تنها شهر استان که مشکل زمین و فضا برای مرکز رشد دارد، برازجان است / هر کسی با هر میزان سواد می‌تواند به مرکز رشد وارد شود

۸۰ درصد مرکز رشد دشتستان در کشاورزی خواهد بود

حمید باشی گفت که «۸۰ درصد مرکز رشد با توجه به پتانسیل موجود در دشتستان در کشاورزی خواهد بود» و افزود: ما برای شرکت‌ها در مرکز رشد فضا قرار می‌دهیم و پس از آن آموزش و مشاوره‌های فنی و تخصصی را در اختیار آن‌ها به صورت رایگان قرار خواهیم داد.

وی ادامه داد: اداره بازاریابی و تجاری سازی دیگر بخش مرکز رشد است و باید شرکت‌ها را تامین مالی نیز کنیم و در این راستا تسهیلات بذری از طرف پارک برای تهیه اولیه به افراد داده می‌شود و پی از آن، تسهیلات تجاری سازی برای گسترش کار پرداخت می‌شود، سپس از تسهیلات تبصره ۱۶ و ۱۸ نیز می‌توانند استفاده کنند.

هر کسی با هر میزان سواد می‌تواند به مرکز رشد وارد شود

باشی گفت: هر کسی با هر میزان سواد می‌تواند به مرکز رشد وارد شود فقط باید ایده مدنظر قابلیت‌های لازم خصوصا بازار هدف را داشته باشد.

وی افزود: هر ساله در آذرماه، هفته پژوهش و فناوری برگزار می‌شود که در این بین نمایشگاهی نیز برگزار می‌شود که با حضور شرکت‌های سطح شهرستان خواهد بود.

تنها شهر استان که مشکل زمین و فضا برای مرکز رشد دارد، برازجان است

رییس مرکز رشد و فناوری دشتستان اضافه کرد: نرخ شکست شرکت‌ها در مراکز رشد دنیا ۵۰ درصد است که این میزان در شهرستان دشتستان کمتر از این مقدار است.

حمید باشی بیان داشت: در طرح تفصیلی شهر برازجان، فضا برای این نهاد و کار‌های کارگاهی اینچنینی در نظر گرفته نشده و تنها شهر استان که مشکل زمین و فضا دارد نیز برازجان است که در این راستا اقداماتی در حال انجام است.

وی اضافه کرد: ظرفیت و پتانسیل علمی و عملی در دشتستان بی نظیر است و فقط باید به آن‌ها رسیدگی شود.

چند حلقه برای زنجیره خرما که خود زنجیره کاملی است تعریف شده است/ ۸۰ درصد مرکز رشد دشتستان در کشاورزی خواهد بود/ تنها شهر استان که مشکل زمین و فضا برای مرکز رشد دارد، برازجان است / هر کسی با هر میزان سواد می‌تواند به مرکز رشد وارد شود

۲۲ شرکت دانش بنیان و فناور در مرکز رشد هستند

رییس مرکز رشد و فناوری دشتستان در پاسخ به سوال «فکرشهر» درباره حوزه‌های فعالیت مرکز رشد دشتستان و شاخص‌ترین شرکت‌های آن، گفت: در دشتستان قرار بوده ۸۰ درصد در زمینه کشاورزی کار کند و بر همین اساس چند زنجیره در استان تعریف شده که یکی از این‌ها خرما است و در دشتستان با توجه به شرایط شروع به کار کرده است.

وی ادامه داد: ۲۲ شرکت دانش بنیان و فناور در مرکز رشد هستند و مرکز رشد و فناوری دشتستان قصد دارد در زنجیره ارزش خرما، شرکت های تخصصی در حوزه های فرآوری و بسته بندی و صادرات پذیرش کند و در تمام این حلقه‌ها شرایطی برای رشد شرکت‌ها ایجاد کنیم؛ مثلا باید شرکت‌های فرآوری شرایطی ایجاد شود تا این محصول در سبد غذایی مردم جا پیدا کند.

باشی توضیح داد: برای مقاصد صادراتی نیز باید شرکت‌هایی داشته باشیم که فقط در زمینه صادرات خرما کار کنند و بازار هدف را بشناسند و در کل در همه زمینه‌های زنجیره خرما شرکت‌های تخصصی شکل بگیرند و بخشی از این روند بر عهده ماست و باید مسیر درست را به آن‌ها نشان دهیم.

وی افزود: در حوزه کشاورزی، برق و ابزار دقیق، فناوری اطلاعات و زیست فناوری آرایشی و بهداشتی، شرکت‌هایی داریم که در حال فعالیت هستند؛ مثلا محصولی داریم که پلاکخوان هوشمند و نرم افزار حراستی در حال فعالیت است و از تمام کشور مشتری داشته و در حال فروش است.

باشی اضافه کرد: در آبزی پروری نیز در حال کار بر روی کرم «نریس» هستیم تا بومی سازی آن انجام شود.

منبع: فکرشهر
ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر