چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
مدیر امور برق برازجان در پاسخ به «فکرشهر»
فکرشهر: موارد قانونی برای جابجایی پایه های برق/ در مورد جابجایی های تاسیسات، در کار قانونگذار اشکال وجود دارد/ مووضع را به تمام فرمانداری ها و استانداری هم مکتوب اعلام کرده ایم...
کد خبر: ۲۰۰۳۰۹۱
دوشنبه ۱۱ دی ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۱
فکرشهر

مدیر امور برق برازجان می‌گوید: تا زمانی که کسی با سامانه ۱۲۱ تماس نگیرد و از خرابی برق و خاموشی معابر خبر نداده و سابقه‌ای برای این موضوع ثبت نشود، ما در جریان خرابی قرار نگرفته و نمی‌توانیم اقدامی درباره آن انجام دهیم.

تا زمانی که کسی با سامانه ۱۲۱ تماس نگیرد و خرابی را گزارش نکند، نمی توان برای حل مشکل کاری کرد

«حسین شمسی فرد» در نشست خبری مدیران برق دشتستان در پاسخ به «فکرشهر» درباره این موضوع که گاهی تعویض لامپ‌های معابر و تامین روشنایی آن‌ها ماه‌ها و حتی سال‌ها طول می‌کشد و شهروندان برازجان از این موضوع گلایه دارند، گفت: تا الان در ۵ جلسه پرسش و پاسخ در محلات مختلف شهر برازجان در مساجد رفتیم و اغلب کسانی که آمده اند و ادعا کرده اند و مشکل روشنایی را مطرح کرده اند، حتی زنگ نزده اند ۱۲۱ به ما خبر دهند؛ تا زمانی که کسی با سامانه ۱۲۱ تماس نگیرد، رکورد و سابقه‌ای برایش ثبت نمی‌شود و من قابلیت رویت مشکل را ندارم؛ علاوه بر این که به ازای آن تماس، به من سهمیه جنس می‌دهند و می‌رویم برای مردم کار را انجام می‌دهیم.

وی ادامه داد: در یک دوره‌ای فشار خیلی زیاد بود؛ تابستان اولویت چیز دیگری بود و یک عقب ماندگی وجود داشت، ولی هفته گذشته مانور خیلی خوبی با کمک دیگر دوستان در سطح استان برگزار شد و در برازجان با حضور ۵ بالابر که خبرش را هم رسانه‌ای کردیم، در یک روز ۱۵۰ رکورد خاموشی را برطرف کردیم. ولی مواردی هم هست که تاخیر می‌افتد و علتش هم هزینه کرد برق در جا‌های سرقتی است و رفتن و رفع کردن مورد سرقتی هم خیلی معضل است.

او اضافه کرد: اگر مواردی هست و رکوردی وجود دارد که تماس گرفته است، بفرستید به صورت ویژه آن مورد را پیگیری می‌کنیم.

شمسی فرد در پاسخ به این سوال «فکرشهر» که «بازه زمانی تماس با ۱۲۱ تا زمانی که مشکل رفع شود چقدر است؟» نیز اظهارداشت: این مورد بسته به جنسی است که در انبار وجود دارد. ممکن است الان شما تماس بگیرید، ولی اگر بارندگی داشته باشیم و خرابی داشته باشیم، اولویت اول بحث خرابی است و برق رسانی به خانه‌های مردم. روشنایی در مقایسه با خاموشی، اولویت کمتری دارد. اگر جنس داشته باشیم همان روز هم می‌توان انجامش داد.

تا زمانی که کسی با سامانه ۱۲۱ تماس نگیرد و خرابی را گزارش نکند، نمی توان برای حل مشکل کاری کرد/ در برازجان ۲۲ درصد تلفات برق داریم و بدترین نواحی برقی محسوب می‌شود/ وجود ۴ تا ۵ هزار اشتراک غیر مجاز برق در برازجان/ سالی بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ پایه برق را جابجا می کنیم/ قانون به تمام دستگاه‌های اجرایی اعلام کرده که اجرای طرح‌ها با رعایت حریم تاسیسات باشد

در برازجان ۲۲ درصد تلفات برق داریم و بدترین نواحی برقی محسوب می‌شویم/ وجود ۴ تا ۵ هزار اشتراک غیر مجاز برق در برازجان

مدیر امور برق برازجان در پاسخ به دیگر سوال «فکرشهر» درباره میزان دقایق خاموشی در شهر برازجان و نواحی نیز گفت: در برازجان ۲۲ درصد تلفات برق داریم و بدترین نواحی برقی محسوب می‌شویم.

وی توضیح داد: از وقتی در نیروگاه برق تحویل شبکه برق می‌شود تا توزیع و...، در هر مرحله کنتور دارد تا میزان تلفات برق مشخص شود و خروجی ایستگاه‌ها هم کنتور داریم؛ از آن کنتور تا ۶۰ هزار کنتوری که من اطلاع دارم و برق به شما تحویل می‌دهد، ۲۲ درصد الان و در حال حاضر تلفات برق داریم. یعنی یک پنجم برقی که به برازجان تحویل داده می‌شود عملا از کنتور رد نمی‌شود. ۶۰ میلیون آن در سال برای این ۴ تا ۵ هزار اشتراک غیر مجازی است که الان مشهود داریم و اشتراک‌های نامشهود هم وجود دارد و با این شاخص، برق برازجان و اگر شهرستانی حساب کنیم برق شهرستان دشتستان بدترین ناحیه استان بوشهر است.

حسین شمسی فرد افزود: در شاخص نرخ انرژی توزیع نشده، بر خلاف دیگر شاخص‌ها وضعیت مان خوب است و در رده‌های یک تا چهار استان هستیم. یعنی نرخ انرژی که ما در ناحیه دشتستان داریم، ۱۳۰ تا ۱۴۰ دقیقه است و در میانگین استان است، ولی جا‌هایی مثل بوشهر هستند که یک شهر جمع و جور است و نرخ انرژی آن حدود ۱۰۰ است و یک جا‌هایی مثل گناوه که ۹۰ است و جا‌های مختلف با هم تفاوت دارند.

سالی بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ پایه برق را جابجا می کنیم

مدیر امور برق برازجان در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار «فکرشهر» مبنی بر «آمار از تیر برق‌های وسط معابر در سطح شهر برازجان و این که برنامه‌ای برای جابجایی آن‌ها دارید؟»، گفت: با توجه به بودجه‌ای که داریم سالیانه ۱۰۰ پایه برق فرسوده را تعویض می‌کنیم، ضمن اینکه در جا‌هایی که تعویض سیم و کابل را انجام می‌دهیم، پایه‌های برق را نیز تعویض می‌کنیم و سالی بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ پایه تعویض می‌شود.

وی با بیان این که «حریم برق فشار قوی و متوسط در حیطه اختیارات ما نیست و مربوط به شبکه انتقال برق است بنابراین استعلامی در این مورد از ما گرفته نشده است»، ادامه داد: آماده همکاری با شهرداری‌های برازجان و دالکی و ۲۲ دهیاری بخش مرکزی برای این جابجایی‌ها هستیم، علی رغم اینکه جابجایی پایه‌های برق کاملا بر عهده شهرداری و دهیاری است.

تا زمانی که کسی با سامانه ۱۲۱ تماس نگیرد و خرابی را گزارش نکند، نمی توان برای حل مشکل کاری کرد/ در برازجان ۲۲ درصد تلفات برق داریم و بدترین نواحی برقی محسوب می‌شود/ وجود ۴ تا ۵ هزار اشتراک غیر مجاز برق در برازجان/ سالی بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ پایه برق را جابجا می کنیم/ قانون به تمام دستگاه‌های اجرایی اعلام کرده که اجرای طرح‌ها با رعایت حریم تاسیسات باشد

قانون به تمام دستگاه‌های اجرایی اعلام کرده که اجرای طرح‌ها با رعایت حریم تاسیسات باشد

شمسی فرد توضیح داد: قانون به تمام دستگاه‌های اجرایی اعلام کرده که اجرای طرح‌ها با رعایت حریم تاسیسات باشد. ما بعضا شاهدیم که شهرداری‌ها یا دهیاری‌های محترم یا اداره راه و شهرسازی به خصوص قسمت راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و بنیاد مسکن، جا‌هایی پروژه‌های عمرانی اجرا می‌کنند یا تعریض معبر یا بازگشایی انجام می‌شود که تاسیسات عمومی در وسط معبر قرار می‌گیرد یا خطر ساز می‌شود. مردم هم طبق اطلاعاتی که دارند می‌گویند پابه برق است باید به اداره برق مراجعه کنیم، ولی واقعیت این است که قانونگذار صراحتا اعلام کرده اگر شهرداری یا دهیاری یا هر کدام از ارگان‌هایی که گفته شد، پروژه‌ای را به صورت بهینه سازی انجام داد، موظف است هزینه جابجایی تاسیسات عمومی را به حساب پروژه اش و جابجایی را انجام دهد.

وی ادامه داد: این کار در سنوات گذشته انجام می‌شده و در همین حال حاضر هم تعاملاتی با شهرداری‌ها داریم که به صورت مشارکتی داریم کار را انجام می‌دهیم.

مدیر امور برق برازجان افزود: ابتدای بولوار مجاهد، خیابان فراشبندی که وارد می‌شویم، چند تا پایه قرار گرفته و ورودی خیابان مصلی و پارک کشتکار که جزو مصوبات فی مابین شهرداری و اداره برق است و وسایل و عمران و اجرا توسط ما است و جزو مطالبات است و داریم مطالعات و اجرا را انجام می‌دهیم، ولی اگر جایی را خودشان تعریض کنند، قاعدتا می‌توانند زودتر جابجایی را انجام دهند و نارضایتی مردمی در این وجه برای خودشان کمتر خواهد بود.

وی اضافه کرد: البته نامه استعلام می‌آورند و ما هم می‌گوییم که پایه‌ها باید جابجا شوند، ولی باز هم انجام می‌دهند و بعد مردم را به طرف ادارات برق می‌فرستند.

موارد قانونی برای جابجایی پایه های برق

مدیر روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق استان بوشهر نیز در این باره در پاسخ به «فکرشهر» گفت: قانون صنعت برق ایران قانون تصویب شده جمهوری اسلامی ایران است. از سال ۱۳۴۶ تا سال ۱۴۰۱، چیزی که تایید می‌شود ماده ۱۱ صنعت برق ایران تبصره ۲ است که اعلام کرده هر نهاد، ارگان یا شخص حقیقی یا شخص حقوقی اقدام به تعریض معبر یا بازگشایی معبر نماید، وظیفه همان اداره، نهاد یا شخص متولی است که اقدام به جابجایی تاسیسات آب، گاز، برق و ارتباطات کند. این قانون از سال ۱۳۴۶ تا ۱۴۰۱ بوده و اجرا می‌شده است.

تا زمانی که کسی با سامانه ۱۲۱ تماس نگیرد و خرابی را گزارش نکند، نمی توان برای حل مشکل کاری کرد/ در برازجان ۲۲ درصد تلفات برق داریم و بدترین نواحی برقی محسوب می‌شود/ وجود ۴ تا ۵ هزار اشتراک غیر مجاز برق در برازجان/ سالی بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ پایه برق را جابجا می کنیم/ قانون به تمام دستگاه‌های اجرایی اعلام کرده که اجرای طرح‌ها با رعایت حریم تاسیسات باشد

«پرویز فرزین پور» ادامه داد: ۱۴ مردادماه سال ۱۴۰۱، قانونگذار گفت که در توسعه عمرانی شهرداری‌ها و دهیاری ها، صنعت آب و برق تاسیسات را جابجا کند. ولی توسعه عمرانی منحصر به توسعه ما نیست، یعنی بخش عمرانی یک دهیاری یا شهرداری، مثل عمرانی ما نیست. ما وقتی متقاضی جدیدی را برق دار می‌کنیم به آن می‌گوییم طرح توسعه، ولی شهرداری یا دهیاری هر خیابانی را چه بازگشایی کند، چه معبری را تعریض کند، یا حمل و نقل جاده‌ای اقدام به تعریض یا اتوبان سازی یا بزرگراه سازی نماید یا هر نوع تعریضی صورت گیرد، آن را توسعه عمرانی می‌نامد و وظیفه همان نهاد متولی است که اقدام به جابجایی شبکه نماید.

وی درباره کمک‌هایی که برق در این باره انجام می‌دهد نیز گفت: ابتدا که متقاضی جایجایی می‌شوند، طراحی برایشان انجام می‌دهیم. کلیه نظارت‌های شبکه را زیر نظر دستگاه نظارت شرکت توزیع برایشان انجام می‌دهیم. تا ۳۵ الی ۴۰ و گاهی ۵۰ درصد هم خدمات به آن‌ها ارایه می‌دهیم. یعنی مثلا در یک روستا یا شهر ما تشخیص می‌دهیم که پایه‌های ما هم نیمه فرسوده بوده است، خدماتی می‌دهیم و تعدادی پایه داده ایم تا تعریض صورت گیرد.

در مورد جابجایی های تاسیسات، در کار قانونگذار اشکال وجود دارد/ مووضع را به تمام فرمانداری ها و استانداری هم مکتوب اعلام کرده ایم

فرزین پور با تاکید بر این که «این جا در کار قانونگذار اشکال وجود دارد»، گفت: باید هزینه جابجایی مشخص می‌شد و می‌گفتند این میزان اعتبار را به صنعت آب و برق می‌دهیم. هر کجا تعریض یا بازگشایی صورت گرفت، صنعت آب و برق برو جابجا کن این هم اعتبارش یا بگویند دهیاری، وزارت کشور، شهرداری یا هر نهاد دیگری شما که دارید تعریض معبر انجام می‌دهید، هزینه اش را بدهید به آن نهاد متولی.

وی افزود: کما فی السابق این کار انجام می‌گرفت و از مرداد ۱۴۰۱ تا اکنون اختلافاتی وجود دارد و با صحبت‌ها و نامه نگاری‌هایی که انجام شده، این مشکل دارد حل می‌شود و پاسخ مکتوب آن توسط مدیرعامل ما جناب آقای حشمتی و حقوقی سازمان ما و حقوقی وزارت خانه مکتوب هم به فرمانداری‌های شهرستان ها، اعلام شده و ما هم به دهیاری‌ها و بخشداری‌ها و شهرداری‌ها و فرمانداری‌ها جداگانه اعلام کرده ایم و به استانداری هم اعلام کرده ایم.

وی این را هم در پاسخ به «فکرشهر» گفت که هزینه جابجایی هر پایه برق بسته به موادی که نیاز دارد، بین ۱۰ تا ۲۵ میلیون تومان است.

منبع: فکرشهر
ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر