پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۲۰۰۵۵۹۰
يکشنبه ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۸

فکرشهر: شهرستان گناوه از بنادر فعال تجاری و قطب گردشگری استان بوشهر در جنوب کشور از امکانات و تجهیزات پزشکی از جمله «ام. آر. آی» محروم است.

به گزارش فکرشهر از ایرنا؛ ساحل نشینان واقع در کرانه خلیج فارس بر این باورند که شهرستان گناوه با وجود تجاری و اقتصادی بودن، در جوار قرارداشتن با شرکت‌های نفتی و عبور شاهرگ‌های اصلی صادرات نفت ایران، در بسیاری از شاخص‌ها از جمله در حوزه زیرساخت‌های درمانی کمبود‌های فراوانی دارند که نمونه آن نبود دستگاه‌های «سی. تی. اسکن» مجهز و «ام. آر. آی» است.

مردم شهرستان گناوه که سال‌ها است برای استقرار یک دستگاه ام. آر. آی مطالبه‌گری می‌کنند، همچنان در حسرت و چشم انتظار آن هستند هر چند اقدامات و گام‌هایی در عرصه سلامت این شهرستان برداشته شده، اما آن چنان نتوانسته برای ساکنان این دیار پاسخگو باشد.

باتوجه به فواید و مزایای این دستگاه در صورت محقق شدن، مشکلات خیلی از بیماران این منطقه که ناچارند به دیگر شهر‌های برخوردار عزیمت کنند، برطرف خواهد شد، اما به بهانه‌های مختلف توسط مسئولان همچنان به این خواسته به حق آن‌ها توجه‌ای نشده است.

به حدنصاب نرسیدن جمعیت این شهرستان برای محقق شدن این خواسته دیرینه از بهانه‌هایی بوده که توسط مسئولان کشوری اعلام شده این درحالی که علاوه بر جمعیت ۱۱۰ هزار نفری گناوه، شهر‌های همجوار از جمله دیلم، جزیره خارگ و حتی جمعیت شناوری که در طول سال به این شهر مسافرت می‌کنند، جمعیت سیالی را شکل داده اند که در پی حوادث و نیازها، ناچار هستند مسافت‌ها کیلومتر را به شهر‌های دیگر طی کنند.

مردم این منطقه معتقدند چه دلیلی وجود دارد که برای بخشی از نقاط این استان امکانات و تجهیزات بطور مکرر اختصاص و مستقر می‌شود، اما ساکنان شمالی استان برای یک دستگاه آرزو به دل بمانند.

مردم این دیار از مسئولان مرتبط استان از ان بابت گله‌مند هستند که در صحبت هایشان می‌گویند گناوه به قطب پزشکی شمال استان تبدیل خوهد شد، ولی در عمل اقدامی انجام نمی‌دهند.

آن‌ها در گفتگو‌های جداگانه با مراجعه به دفتر سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی در گناوه و یا به شکل تماس‌های تلفنی با این دفتر و همچنین در شبکه‌های اجتماعی اظهار می‌کنند: منطقی، سزاوار و شایسته مردم این دیار نیست که به دلیل نداشتن حتی یک دستگاه ام. آر. آی، یک ماه تا ۴۵ روز و یا بیشتر معطل برای نوبت دهی در دیگر شهر‌ها و استان‌های همجوار که تشخیص بیماری را به تاخیر می‌اندازد، معطل بمانند.

خطرات راه، هزینه‌های اضافی و نوبت‌های طولانی از دغدغه و اهم مشکلاتی است که بیماران در این شهرستان از نبود دستگاه ام. آر. آی رنج می‌برند.

بدون شک تحول در بخش تصویربرداری پزشکی یکی از مهم‌ترین نیاز‌های شمال استان بوشهر است که می‌تواند مشکل چندین ساله مردم این منطقه را برای همیشه برطرف کند.

نیاز به این دستگاه نه تنها برای مردم شمال استان بوشهر بلکه برای کارکنان شاغل در شرکت‌های نفت و گاز مستقر در این منطقه، ساکنان و شاغلان جزیره خارگ که در نزدیکی شهرستان گناوه قرار دارند و حتی گردشگران بی‌شماری که به این مناطق مسافرت می‌کنند، می‌تواند در صورت نیاز پاسخگو باشد.

تصویر برداری با تشدید مغناطیس یا ام. آر. آی یک روش پزشکی برای تهیه تصاویر دقیق از بافت‌ها و اندام‌های مختلف بدن است.

در ام. آر. آی از یک میدان مغناطیسی قدرتمند و امواج رادیویی برای ایجاد تصاویر دقیق از اندام‌ها و بافت‌های بدن استفاده می‌شود و نقشی مهم در تحول و رشد علم پزشکی داشته است.

متخصصان پزشکی از ام. آر. آی برای تشخیص بسیاری از بیماری‌های مغزی مانند کیست‌ها، تومورها، خونریزی، تورم، ناهنجاری‌ها، عفونت‌ها و بیماری‌های التهابی استفاده می‌کنند، همچنین با این روش تصویربرداری می‌توان صحت عملکرد پزشکان را بررسی و آسیب‌دیدگی‌های مغزی ناشی از ضربه مغزی یا سکته مغزی را تشخیص داد.

با استفاده از این روش می‌توان از قسمت‌های مختلف بدن عکس‌هایی گرفت که با استفاده از روش عکس‌برداری به وسیله اشعه ایکس، سی. تی. اسکن یا سونوگرافی نمی‌توان از این قسمت‌ها تصاویر واضحی گرفت که می‌تواند بویژه برای تشخیص مشکلات غده هیپوفیز و ساقه مغز بسیار موثر و مفید باشد.

شهرستان گناوه در شمال استان بوشهر قرار دارد و به دلیل بافت تجاری و گردشگری سالانه میزان چند ۱۰ میلیون نفر از سراسر کشور است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر