شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان بوشهر در پاسخ به «فکرشهر»:
فکرشهر: ۴۶ درصد از فارغ التحصیلان استان بوشهر در درس‌های نظری هستند/ تمامی نیروهای پروژه راه آهن شیراز بوشهر، بومی خواهند بود/ توضیحات درباره افزایش نرخ بیکاری در استان بوشهر...
کد خبر: ۲۰۰۰۳۰۴
چهارشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۷

فکرشهر: مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان بوشهر می‌گوید ۸۶۷ هزار نفر از جمعیت استان بوشهر ۱۵ سال به بالا هستند که باید اشتغال داشته باشند و اگر سالی حدود ۳۰ هزار نفر اشتغال پیدا کنند، نرخ بیکاری حدود ۴ تا ۵ درصد می‌شود.

۶۰ درصد شاغلین جدید در استان بوشهر، آقا هستند

به گزارش «فکرشهر»، «مصدق کشاورزی» امروز چهارشنبه ۲۶ مهرماه ۱۴۰۲ در نشست با خبرنگاران اظهارداشت: مهم‌ترین دغدغه مردم اشتغال است و در این حوزه بیش از ۱۸ هزار نفر تعهد اشتغال استان بوده که تا امروز ۱۵ هزار شغل توسط دستگاه‌های اجرایی در سامانه با کد ملی افراد ثبت شده است و جزو ۴ استان برتر کشور در این زمینه هستیم.

وی ادامه داد: این تعداد اشتغال در ۳ مرحله توسط افرادی در تهران مورد راستی آزمایی قرار می‌گیرد و اگر موردی عنوان کند که شاغل نشده، این مورد به استان ارجاع داده شده و مورد بررسی قرار می‌گیرد.

کشاورزی با بیان این که در همین رابطه دستگاه‌های اجرایی نیز مورد پایش قرار می‌گیرند، افزود: ۶۰ درصد افرادی که تسهیلات دریافت کرده و یا استخدام شده و جدید شاغل شده اند، آقا و بقیه بانوان هستند و همچنین بیش از ۸۰ درصد در شهر‌ها شغل ایجاد شده و بقیه در روستاها.

چند سال است که آقایان در استان بوشهر، مرکزی ایجاد نکردند که بتوانند آموزش دهند و باید نیرو‌ها بروند ماهشهر

وی، درباره صحت آمار اشتغال و راستایی آزمایی آن در سامانه نیز در پاسخ به «فکرشهر»، گفت: در مصوبه دور دوم سفر ریاست جمهوری به استان آمد که کمیته‌ای با مسوولیت استانداری بوشهر و با عضویت اداره کار منطقه ویژه، مدیرعامل سازمان منطقه ویژه و سازمان بازرسی استان تشکیل بشود که البته ما در آن حضور نداریم. ولی این کمیته باید با حضور نماینده استاندار که می‌شود مسوول کمیته تشکیل می‌شد و بر میزان اشتغال و اجرای مصوبه ۵۰ درصدی نظارت می‌کرد.

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان بوشهر توضیح داد: تا حالا ندیده بودیم که در جایی در استان بوشهر آزمون استخدامی بزند و نیروی بومی بگیرد، ولی امسال این اتفاق افتاد؛ مثلا پتروشیمی صدف، آزمون استخدامی گذاشت و ۲۴۰ نفر گرفت که ۱۸۰ نفر از این نیروها، بومی استان بوشهر خواهند بود.

در خصوص سامانه اشتغال، مشخصات و کد ملی افراد را داریم که می‌توانیم تشخیص دهیم که بومی هستند یا غیر بومی ولی عده ای هم با برگه سکونت بومی می شوند/ ۶۰ درصد شاغلین در استان بوشهر، آقا هستند/ چند سال است که آقایان در استان بوشهر، مرکزی ایجاد نکردند که بتوانند آموزش دهند و باید نیرو‌ها بروند ماهشهر/ درخواست افزایش فاصله برای تعاونی مرزنشینان

وی اضافه کرد: شاید یک عده‌ای هم خوششان نیاید، ولی ما حتی تا ماهشهر هم رفتیم و نظارت کردیم. سه معاون و حراست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بوشهر تا ماهشهر رفتند تا بر فرایند آزمون نظارت کنند و ان شااله با عمق تفاهمی که برقرار شد از این به بعد هیچ مجوزی از این هلدینگ برای برگزاری آزمون تا خارج از استان نرود و همه در خود استان بوشهر باشد و همه آزمون‌ها در خود عسلویه باشد و مرکزی هم برای آموزش خریداری و آماده شود تا این خلا قانونی برطرف شود.

کشاورزی توضیح داد: چند سال است که آقایان در استان بوشهر، مرکزی ایجاد نکردند که بتوانند آموزش دهند و باید نیرو‌ها بروند ماهشهر و الان این اتفاق افتاد و واقعا الان در بخش‌های مختلف پارس جنوبی، پتروشیمی ها، مجتمع گاز که آخرین آزمون بود و ۸۵۸ نفر جذب کرد و آزمون‌های استخدامی جدید که عدد بالاتری را به صورت صد در صد بومی خواهند داشت، انجام خواهد گرفت.

مشخصات و کد ملی افراد را داریم که می‌توانیم تشخیص دهیم که بومی هستند یا غیر بومی ولی عده ای هم با برگه سکونت بومی می شوند

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان بوشهر اظهارداشت: در خصوص سامانه اشتغال نیز، ما مشخصات و کد ملی افراد را داریم که می‌توانیم تشخیص دهیم که بومی هستند یا غیر بومی؛ ولی عده‌ای هم برگه سکونت ۵ یا ۱۰ ساله دارند و این مواردی است که پرانتز باز می‌کند و خیلی‌ها را با این نام جذب بومی می‌کنند؛ ولی ما برای سال گذشته بالغ بر ۶۰ درصد استخدامی هایمان را مدیریت کردیم و برای آزمون ها، همه بالای ۸۰ درصد بومی در پارس جنوبی دارد انجام می‌شود.

توضیحات درباره افزایش نرخ بیکاری در استان بوشهر

او درباره افزایش نرح بیکاری در استان بوشهر نیز گفت: در تابستان میزان بیکاری ما در استان بوشهر بالاست و امسال فکر کنم نرخ بیکاری استان بوشهر به ۹ درصد رسید که بیش از سال گذشته است و ۱.۲ درصد رشد داشته است، ولی ما امسال یک کندی کار داریم که کندی کار در پارس جنوبی است که باعث شده از ابتدای سال ۱.۲ نرخ بیکاری افزایش داشته است.

کشاورزی افزود: وقتی پارس جنوبی، خروجی اش را اعلام می‌کند و می‌گوید پروژه تمام شده و مثلا ۵ هزار نفر خارج شده اند از آن طرف باید اشتغال جدیدش را ثبت سامانه بکند، ولی اشتغال جدیدش را هنوز ثبت سامانه نکرده و این اشتغال حساب نمی‌شود؛ ولی در استان بوشهر هر ساله روند اشتغال افزایشی بوده است.

وی بیان داشت: ۸۶۷ هزار نفر از جمعیت استان بوشهر ۱۵ سال به بالا هستند که باید اشتغال داشته باشند و اگر سالی حدود ۳۰ هزار نفر اشتغال پیدا کنند، نرخ بیکاری حدود ۴ تا ۵ درصد می‌شود.

تمامی نیروهای پروژه راه آهن شیراز بوشهر، بومی خواهند بود

مصدق کشاورزی این را هم گفت که «بودجه راه آهن شیراز ـ بوشهر نیز نهایی شده و قرار است تمامی نیرو‌های آن از افراد بومی باشد و از افراد استان استفاده شود».

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان بوشهر ادامه داد: در استان بوشهر، آمایش سرزمینی ما دچار مشکل است و هیچ آماری از تعداد فارغ التحصیلان نداریم و اگر کسی در سامانه ثبت نام کرده باشد، ما اطلاع داریم در غیر این صورت، اطلاعی از ان نیست و از همه مردم می‌خواهم در سامانه اشتغال ثبت نام کنند تا آمار داشته باشیم و بتوانیم بر اساس آن برنامه ریزی کرده و نیرو‌های بومی را برای اشتغال معرفی کنیم.

در خصوص سامانه اشتغال، مشخصات و کد ملی افراد را داریم که می‌توانیم تشخیص دهیم که بومی هستند یا غیر بومی ولی عده ای هم با برگه سکونت بومی می شوند/ ۶۰ درصد شاغلین در استان بوشهر، آقا هستند/ چند سال است که آقایان در استان بوشهر، مرکزی ایجاد نکردند که بتوانند آموزش دهند و باید نیرو‌ها بروند ماهشهر/ درخواست افزایش فاصله برای تعاونی مرزنشینان

۴۶ درصد از فارغ التحصیلان استان بوشهر در درس‌های نظری هستند

وی ادامه داد: ۴۶ درصد از فارغ التحصیلان استان ما در درس‌های نظری هستند و افرادی که در این حوزه هستند هم حاضر نیستند در قسمت‌هایی مانند جوشکار و یا کار‌های با دستگاه وارد شوند و کمبود نیروی متخصص از مشکلات ما است.

کشاورزی بیان داشت: در خصوص مشاغل خانگی در دولت سیزدهم این روند تسهیل شد و روند صدور مجوز بسیار کوتاه شد و در یک سال اخیر حدود ۱۰ هزار مجوز صادر شده است و در حال رایزنی برای ایجاد تعاونی نیز برای آن‌ها هستیم.

وی افزود: ۳ هزار میلیارد تومان برای فعال سازی تعاونی‌ها و ۳۳۰۰ میلیارد تومان برای وام تبصره ۱۸ برای استان مصوب شده و امیدواریم بتوانیم کار‌های خوبی در حوزه تعاون در استان انجام دهیم.

درخواست افزایش فاصله برای تعاونی مرزنشینان

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان بوشهر اضافه کرد: درخصوص تعاونی مرزنشینان هم پیشنهاد دادیم که در آیین نامه فاصله را از ۳۰ کیلومتر به ۷۰ کیلومتر افزایش دهیم که موافقت اولیه را گرفته ایم و تعاونی مرزنشینان، شرایط بسیار خوبی برای اهالی استان فراهم می‌کند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر