پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۲۰۰۱۴۸۹
جمعه ۲۶ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۱

فکرشهر: رئیس انجمن ملی خرمای ایران گفت: صادرات خرما ۱.۵ میلیارد دلار برای کشور ارزآوری دارد.

به گزارش فکرشهر از صداوسیما، محسن رشید فرخی در همایش بین‌المللی تخصصی خرما و صنایع وابسته در استان بوشهر اظهار داشت: اجرایی شدن مصوبات میز ملی خرما از راهکار‌های مهم برای توسعه این صنعت سودآور است.

وی افزود: در حوزه عوارض صادراتی، ممنوعیت‌ها، برگشت ارز صادرات خرما در میز ملی خرما مورد توجه قرار گرفت و تصمیمات مهمی تصویب شد.

رشید فرخی با بیان اینکه نزدیک به ۴ هزار تن خرما فصل گذشته در انبار‌های استان بوشهر باقیمانده است گفت: این مهم به سبب تصمیمات و مقررات اتخاذ شده در زمینه برگشت ارز حاصل از صادرات و ممنوعیت‌های صادراتی بوده است که امید می‌رود در سال‌های آینده با همکاری مسئولان ذیربط این مشکلات برطرف شود.

وی ایجاد یک تشکل نو بنیان و دانش‌بنیان توسط سازمان برنامه و بودجه را از دیگر مصوبات میز ملی خرما در برنامه هفتم توسعه دانست و تأکید کرد: این مهم به بخش خصوصی و انجمن ملی خرما واگذار شده که ان‌شاءالله در عرصه‌های نوآوری و فناوری پیشرفته در تولید، بسته‌بندی و فرآوری خرما و صادرات گام‌های اثربخش برداشته شود.

رشید فرخی با بیان اینکه ۱۵ درصد نخلستان‌ها در کشور آلوده به آفت سوسک سرخرطومی حنایی شده است، گفت: که این آفت می‌تواند ارزآوری این محصول را با خطر جدی مواجه کند.

وی گفت: این آفت به سرعت در حال آلوده کردن سایر باغات است و برای کنترل این آفت که موضوع حیاتی و بنیادین محسوب می‌شود با ستاد بحران هماهنگی لازم شده است.

نماینده، ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر با بیان اینکه خرما و مشتقات آن از محصولات استراتژیک به شمار می‌رود گفت: خرما دارای ویژگی خاصی در حوزه اقتصاد استراتژیک امنیت غذایی، دفاع زیستی بسیار حائز اهمیت است.

آیت الله صفایی بوشهری با اشاره به اینکه عرصه تولید، فرآوری و صادرات و مدیریت بازرگانی این محصول از مقولات مهم است افزود: خرما می‌تواند میوه صلح جهانی باشد که مردم جهان از آن استفاده کنند.

وی کمبود مواد غذایی، مواد اولیه تغذیه و عدم امنیت غذایی را معضلات کنونی جهان دانست و بیان کرد: خرما می‌تواند میوه‌ای تحت عنوان کالای استراتژیک و در رفع بحران تغذیه در جهان اثرگذار باشد.

آیت الله صفایی بوشهری با بیان اینکه ایران یکی از کشور‌های خرماخیز در جهان است گفت: با توجه به سطح گسترده کشت خرما در کشور، میزان تولید نسبت به سطح زیر کشت مطلوب نیست و از آن طرف خام‌فروشی و نبود تجهیزات فرآوری‌های نوین بر اساس نیاز بازار‌های جهانی مشکلاتی در عرضه این محصول ایجاد کرده است.

وی مدیریت تولید، بازرگانی و فرآوری خرما را مورد تأکید قرار داد و افزود: قوانین دست‌وپاگیر در عرصه صادرات و بازگشت ارز صادراتی از دیگر مشکلات است که باید در این عرصه چاره‌اندیشی شود.

آیت الله صفایی بوشهر با بیان اینکه زیرساخت‌های لازم در عرصه تولید، فرآوری، صادرات و ارزآوری خرما برنامه ریزی شود اضافه کرد: ایجاد مدیریت واحد بازرگانی خرما در بازاریابی و صادرات در منطقه و استان بوشهر یک ضرورت است. اگر بازرگان، تولیدکننده، نیرو‌های واسطه از جمله صنایع فرآوری و بسته‌بندی از مدیریت اقتصاد خرما بهره‌مند نشوند، بازار این کالای استراتژیک از دست می‌رود.

وی با تأکید بر نگاه به محصول خرما به‌عنوان یک کالای استراتژیک و مولفه قدرت سیاسی و اقتصادی افزود: سیستم آبیاری نخیلات غرق آبی است که باید از سیستم سنتی به سمت مکانیزه شده، نوین و آبیاری تحت فشار سوق داده شود.

رئیس اتاق بازرگانی استان نیز ظرفیت‌های اقتصادی و تولیدی استان را برشمرد و تولید ۱۷۰ هزار تن خرما را از جمله این ظرفیت‌ها دانست و اظهار داشت: استان بوشهر با شش میلیون اصله نخل و تنوع فوق‌العاده از تولید محصول سومین تولید کننده خرما در کشور است که با تولید ۱۷۰ هزار تن محصول موجبات ارزآوری به کشور آن هم در شرایط سخت و تحریمی فراهم کرده است.

خورشید گزدرازی با بیان اینکه بخشی از این محصول به کشور‌های مختلف از جمله آورآسیا، آسیای شرقی، پاکستان، حوزه خلیج‌فارس صادر می‌شود گفت: با توجه به مزیت‌های این محصول در استان بوشهر و ظرفیت کم نظیر آن در ایجاد اشتغال، ارزآوری و تأمین امنیت غذایی و به تبع آن امنیت اجتماعی ضروری است مدیران و مسئولان ذیربط اهتمام مضاعف در ساماندهی تولید، عرضه و صادرات این محصول با رفع مشکلات و سختی‌های پیش‌روی کشاورزان و تسهیل تجارت و صادرات آن برای فعالان اقتصادی این حوزه فراهم کنند.

وی مشکلات و موانع پیش‌روی این صنعت را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: اجرای استاندارد G.A.P در تولید خرما، اصلاح و نوسازی نخیلات استان بوشهر، اصلاح سیستم آبیاری در پیشرفت اقتصادی باغداری، توسعه صنایع جانبی و فرآوری خرما با هدف ایجاد ارزش افزوده در این محصول مورد تأکید است.

گزدرازی اصلاح قوانین و مقررات ناکارآمد به‌ویژه موضوع بازگشت ارز حاصل از صادرات را به‌عنوان یکی از چالش‌های عمده در روند توسعه صادرات خرما برشمرد.

وی توسعه صادرات خرما و محصولات فرآوری آن را از برنامه‌های مهم سال جاری دانست و گفت: برپایی نمایشگاه، جشنواره و میز ملی خرما در استان بوشهر فرصت مهمی برای توسعه صادرات این محصول فراهم کرده است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر