چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۲۰۰۲۴۹۲
پنجشنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۲

فکرشهر: بازاریان مجتمع‌های تجاری بندر گناوه پس از گذشت ۲۰ روز از تعطیلی مغازه‌های خود به علت اعتراض صنفی نسبت به دستورالعمل کالای همراه ملوان (ته لنجی) با اجرایی شدن دستورالعمل جدید روز چهارشنبه کسب و کار خود را از سر گرفتند.

به گزارش فکرشهر از ایرنا، بازار تجاری گناوه از بازار‌های معروف در جنوب کشور است که کالا‌های مغازه‌های خود را از محل ته لنجی تامین می‌کنند.

از زمان آغاز تعطیلی مغازه‌ها، مسئولان استانی و شهرستانی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی این استان برای حل مشکل بوجود آمده در زمینه اصلاح و بازنگری دستورالعمل کالای همراه ملوان، پیگیری‌های مستمری انجام دادند که با همکاری و تعامل ایجاد شده با مقامات کشوری، پس از ابلاغ آیین نامه جدید آرامش نسبی بر بازار گناوه حاکم و فعالیت مغازه‌داران به روال عادی بازگشت.

مردم اغلب استان‌های کشور برای خرید کالای مصرفی خانوار خود و تعدادی نیز به منظور تامین کالای مورد نیاز مغازه‌های بازار این شهر‌ها به بندر گناوه در طول سال سفر می‌کنند.

به گفته استاندار بوشهر، با ابلاغ دستورالعمل جدید ته لنجی این مهم از امروز اجرایی شده و براساس آن وزن ترخیص کالا‌های وارداتی ته‌لنجی به ۷۵ تن و اقلام آن به ۸۰ نوع کالا افزایش یافت.

" احمد محمدی‌زاده " روز چهارشنبه در گفتگو با ایرنا اظهار کرد: براساس دستورالعمل جدید در هر سفر لنج‌های تجاری وزن کالا‌های وارداتی ته لنجی برای ترخیص از ۶۰ تن به ۷۵ تن افزایش یافته است.

وی افزود: همچنین تعداد اقلام وارداتی توسط لنج‌های تجاری و سفاری از ۵۹ قلم به ۸۰ نوع کالا افزایش یافته است.

استاندار بوشهر یادآور شد: در مواردی که حجم کالا‌های وارداتی یک لنج از ۷۵ تن به ۱۵۰ تن افزایش یابد مازاد ۷۵ تن به‌عنوان کالای ته‌لنجی سفر دوم آن لنج محاسبه و ترخیص می‌شود.

محمدی زاده با بیان اینکه این موارد در سطح ملی مصوب شده است، گفت: پیرامون این موضع جلسه شورای تامین تشکیل شد و اتخاذ تصمیم کرد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه در پنج بندر دیر، کنگان، دلوار، بوالخیر و لاور ساحلی کالا‌های ته لنجی در حال تخلیه است در صورت ترخیص اگر کالایی در لنج‌ها باقیمانده اختلاف ۶۰ تن قدیم تا ۷۵ تن جدید به آن‌ها مجوز ترخیص از سوی گمرکات داده می‌شود.

محمدی زاده افزود: در راستای حمایت از تجارت و بازرگانی در استان بوشهر و موضوع ته لنجی پیگیری‌هایی توسط مسئولان استان از سطح ملی انجام شد.

وی اضافه کرد: در این راستا نماینده، ولی فقیه در استان، نماینده مردم استان بوشهر در مجلس خبرگان رهبری، نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و شورای تامین به‌صورت ویژه در سطح ملی و ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز پیگیری لازم انجام دادند تا در دستورالعمل ابلاغی به نفع مردم استان تغییراتی ایجاد شود.

کالای همراه ملوان (ته لنجی) به عنوان نوعی واردات کالا است که از دیرباز رواج داشته و برای گذران زندگی ساحل نشینان بسیار حائز اهمیت است.

۹۰ درصد از جمعیت ۱۱۰ هزارنفری شهرستان گناوه بصورت زنجیروار از طریق کالای ته لنجی امرارمعاش می‌کنند.

بندر گناوه در شمال استان بوشهر بیش از ۸۰۰ فروند شناور باری دارد که با سفر به کشور‌های عربی حوزه جنوبی خلیج فارس در امر دریانوردی فعالیت دارند و هر شناور در سفر‌های دریایی هشت تا ۱۰ملوان را به همراه دارد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر