چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۲۰۰۰۲۱۹
دوشنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۷

فکرشهر: رئیس هیات مدیره و مدیرعامل تعاونی لنج‌داران بندرگناوه گفت: ۲ مصوبه جدید به شرایط جدید فعالیت سفر شناور‌های سفاری به کشور‌های همسایه خلیج فارس ابلاغ و اضافه شده است.

به گزارش فکرشهر، سید علی موسوی‌گمارانی در گفتگو با ایرنا اظهار کرد: تقلیل ۹۷ قلم کالا به ۵۹ قلم و برداشته شدن تعداد وانت حمل کالا جزو این۲ مصوبه است.

وی افزود: در سفر‌های جدید، معیار کالای ملوانی تناژ در نظر گرفته شده و هر شناور معادل ۶۰ تن می‌تواند حمل کند و بیشتر از آن مجاز نیست.

مدیرعامل تعاونی لنج‌داران گناوه تصریح کرد: در نامه بازنگری ساماندهی مبادلات مرزی تاکید شده که حمل هرگونه کالا خارج از ۵۹ قلم ابلاغی، ممنوع و ضبط خواهد شد.

موسوی‌گمارانی با اشاره به اعلام شرایط جدید فعالیت‌های شناورها، بیان کرد: مجوز سفر اول لنج‌داران صادر شده و لنج‌داران می‌توانند جهت اخذ مجوز به گمرک و تعاونی لنج‌داران مراجعه کنند.

وی عنوان کرد: در بازنگری، اقلام وارداتی و وزن بار مورد تاکید قرار گرفته که باید توسط لنج‌داران رعایت شود.

مدیرعامل تعاونی لنج‌داران گناوه گفت: باتوجه به اینکه تعداد اقلام مجاز کاهش یافته، مالکان شناور‌ها می‌توانند به تعاونی لنج‌داران مراجعه کرده و لیست اقلام را دریافت کنند.

موسوی‌گمارانی بیان کرد: فهرست اسامی کالای ملوانی اصلاح شده براساس جلسه بیست و دوم شهریور سال جاری کارگروه ماده ۱۲ ساماندهی مبادلات مرزی به این تعاونی اعلام شده و لنجداران می‌توانند از آن اطلاع یابند.

نگاهی کوتاه به روند مبادلات مرزی ساحل نشینان

از سال ۱۳۴۱ براساس قوانین مبادلات مرزی، برنامه‌هایی برای مرزنشینان تدوین شد که بر اساس آن بتوانند از مزایای آن برای ایجاد شغل و امرار معاش زندگی خود بهره ببرند.

در یک برهه مرزنشینانی که در کنار دریا زندگی می‌کردند می‌توانستند براساس قانون از طریق شناسنامه هر فرد ساکن در این دیار کالا وارد کنند و پس از آن مجدد استفاده از کارت پیله وری روی کار آمد.

مرزنشینان با استفاده از کارت پیله وری و تعاونی مرزی اجازه داشتند در قبال صادرات کالا، واردات انجام دهند، اما این روش نیز بعد از سال‌ها متوقف شد.

از سال ۱۳۵۷ با پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی تاکنون برای کل بنادر مرزنشین دریایی در جغرافیای جمهوری اسلامی برنامه‌هایی منطبق با قوانین به گمرگ‌ها تدوین و ابلاغ شد تا از این طریق بتوانند به کسب و کار بپردازند، اما همواره دائمی نبوده و دچار دستخوش فراز و نشیب‌های زیادی شده است.

ته لنجی

ته لنجی موضوعی است که سالیان سال در حوزه دریانوردی استان بوشهر وجود داشته، اما در چندسال اخیر دستخوش تغییرات بسیار و با مشکلات عدیده‌ای مواجهه و حتی اعتراضات دریانوردان این منطقه را در برداشته است.

ته‌لنجی یا کالای ملوانی نوعی امتیاز واردات کالا به ملوانان است که در جنوب کشور از جمله بنادر استان بوشهر رواج دارد و بخش زیادی از اشتغال و معیشت ساحل نشینان این مناطق را تحت پوشش خود قرار داده است.

کالای همراه ملوان (ته لنجی) به کالایی گفته می‌شود که صاحبان لنج و خدمه مجاز به واردات آن با معافیت از پرداخت عوارض گمرکی هستند که امتیازی برای توسعه مناطق مرزی و محروم به برخی بنادر و شهر‌های مرزی ایران برای گذران زندگی ساحل نشینان در سال‌های دور اعطا شده است.

بخش عمده‌ای از مردم بنادر استان بوشهر از بازار ته‌لنجی نان می‌خورند، زیرا که بخش صنعتی برای ایجاد اشتغال در این مناطق وجود ندارد و این فرصتی بوده تا از گذشته تاکنون بتواند اشتغال بسیار خوبی را بصورت مستقیم و غیرمستقیم در شهر‌های مرزی این استان ایجاد کند.

دولت سیزدهم و بارقه امید در بین دریانوردان استان بوشهر

سفر‌های استانی دولت سیزدهم بارقه امید را در بین مردم ایجاد کرد که در این میان ساحل نشینان استان بوشهر نیز در سفر ششم استانی رئیس جمهوری مستثنی نبودند و چشم به قول و وعده‌هایی که داده شد بسته و امیدوار به تحقق آن شدند.

یکی از موضوعاتی که رئیس جمهور در این سفر بر آن توجه داشت موضوع ته لنجی بود که برای همیشه به سامان برسد تا دغدغه‌های چندین ساله مردم بنادر این استان برای همیشه برطرف شود.

یکی از دستور‌های رئیس جمهوری در سفر ششم دولت سیزدهم که خطاب به استاندار بوشهر صادر شد، پیگیری کالای ته لنجی بود که به ایشان تفویض اختیار شد تا در مهلتی ۱۰ روز پیشنهاد‌ها در این زمینه را جمع بندی و برای تصمیم گیری به هیات دولت ارایه دهد.

استاندار بوشهر نیز بمحض این تکلیف تا قبل از پایان مهلت ۱۰ روزه وارد گود شد و برای ارایه طرح ساماندهی به هیات دولت از نظر‌های تمامی صاحبنظران در رده دولتی و مردم در ارتباط با ته لنجی بهره گرفت و در زمان مقرر پیشنهاد‌ها را برای رئیس جمهوری و دولت ارسال کرد.

مردم بندرگناوه جدا از امیدی که از نتایج سفر دولت سیزدهم برای ساماندهی کالای همراه ملوان دارند، در سفری که استاندار بوشهر در هفته گذشته به این بندر داشت، در بخشی از سخنان خود به ابعاد طرح پیشنهادی پرداخت که بیش از پیش آن‌ها را امیدوارتر کرد.

۱۹ مهرماه امسال، با تایید وزارت کشور، سفر اول لنج‌داران بوشهری به کشور‌های حوزه خلیج فارس برای ورود کالا‌های همراه ملوان (ته‌لنجی) ابلاغ شد.

شهرستان ساحلی گناوه با دارابودن بیش از ۶۰۰ شناور باری در شمال استان بوشهر قرار دارد و شغل عمده مردم به دریا وابسته است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر